Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2003

*Orderingången uppgick till 104 (109) MSEK
*Omsättningen uppgick till 92 (96) MSEK
*Vinsten per aktie uppgick till 0,55 (0,37) kronor

Årets första sex månader blev bättre för Novotek än under motsvarande period 2002. Lönsamheten har förbättrats och marknadspositionen stärkts. Den fortsatt svaga dollarn har varit gynnsam för resultat- och marginalutvecklingen. Flera kunder har skjutit på sina investeringar och detta har inverkat negativt på omsättningsutvecklingen. På de skilda marknaderna har Danmark under perioden utvecklats mycket bra. På marknaden för Industriella IT-system sker för närvarande stora förändringar. Företagen köper i allt större utsträckning färdigutvecklade tekniska lösningar. För kunden innebär detta en lägre total kostnad samtidigt som underhållskostnaderna blir lägre och kunden hela tiden har tillgång till senaste tekniska lösningen genom uppgraderingskontrakt. Novoteks produktsortiment är väl positionerat för detta behov. Flera order har tagits på nya marknadsområden med betydande tillväxtpotential. Industriell IT blir allt viktigare för företagen. För att förbättra Novoteks marknadsposition ytterligare har åtgärder inletts för att öka den organiska tillväxten. Under hösten kommer ytterligare säljare att anställas och marknadsföringen att intensifieras. Beläggningen har varit tillfredsställande under perioden.

Novotek-koncernen redovisar för andra kvartalet 2003 ett rörelseresultat på 4,7 (4,4) miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto uppgick till 5,1 (4,6) miljoner kronor. Nettoresultat per aktie ökade till 0,32 (0,23) kronor. Omsättningen uppgick till 47,5 (50,0) miljoner kronor.

Novotek-koncernen redovisar för perioden 1 januari till 30 juni 2003 ett resultat efter finansnetto på 9,1 (6,8) miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 8,2 (6,3) miljoner kronor. Nettoresultatet per aktie blev 0,55 (0,37) kronor.
Bruttomarginalen uppgick till 10,8 (8,6) procent.
Koncernens omsättning uppgick under perioden till 92,4 (95,8) miljoner kronor. Orderingången uppgick till 104,2 (108,9) miljoner kronor. Under perioden var kassaflödet 0,8 (-12,0) miljoner kronor. Till aktieägarna har 5,3 miljoner kronor delats ut. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 6,5 (6,7) miljoner kronor. Likvida medel ökade till 59,7 (45,8) miljoner kronor. Soliditeten ökade till 60,4 (58,7) procent.

Novotek följer Redovisningsrådets rekommendationer. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i denna delårsrapport som vid föregående årsbokslut.

Förvärv
Efter periodens utgång har Novotek förstärkt sin verksamhet i Holland genom att förvärva Trimation BV. Trimation som grundades 1987 erbjuder Industriella IT-lösningar framför allt för processindustrin. Järn och stål, kemi, livsmedel och tillverkningsindustri är viktiga områden. Exempel på kunder är Mars, Heineken och Fuji.

Företaget har idag 15 anställda och finns i Breda, Holland.
Omsättningen på årsbasis är cirka 20 miljoner kronor och med en vinst före skatt på 8 procent. Trimation har haft en god utveckling under ett antal år och passar väl in i Novoteks strategi. Trimation och Novotek har delvis varit konkurrenter, men Trimation har också produkter som utökar Novoteks produktprogram. Trimation kompletterar också Novotek BV med utvecklingsresurser. Eftersom Novotek BV och Trimation BV båda finns i Breda kommer företagen att flytta till gemensamma lokaler. Verksamheten i Trimation kommer också omedelbart att integreras i Novoteks verksamhet med en gemensam ledning.
Förvärvet har skett med kontanta medel till ett pris av cirka 5 miljoner kronor och bedöms ha en positiv resultatpåverkan redan under år 2003. Bolaget konsolideras i Novotek BVs verksamhet från och med den 1 augusti 2003.

Antalet anställda har under andra kvartalet minskat med 4 personer.
Den 30 juni 2003 uppgick antalet anställda till 129 personer.
I jämförelse med den 30 juni 2002 har ingen ändring skett i antalet anställda.

Periodens bruttoinvesteringar i materiella anläggningstillgångar uppgår till 0,3 (0,3) miljoner kronor.

Omsättningen uppgick under perioden 1 januari – 30 juni 2003 till 2,0 (1,4) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 4,0 (-0,3) miljoner kronor. I resultatet ingår utdelning från koncernbolag med 3,4 (0) miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 28,1 (20,0) miljoner kronor.

För resten av året förväntas en tillväxt av verksamheten. Fortlöpande förstärkningar av marknadsföringen, strategiska samarbeten och en fortsatt låg dollarkurs förväntas bidra till en fortsatt positiv utveckling.

Delårsrapport för perioden januari – september år 2003 avges den 23 oktober 2003.