Novotek förvärvar Trimation BV i Holland

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2003 10:45 CEST

Novotek, som är ledande leverantör av Industriella IT- lösningar, förstärker sin verksamhet i Holland genom att förvärva Trimation BV.

Trimation som grundades 1987 erbjuder Industriella IT-lösningar framför allt för processindustrin. Järn och stål, kemi, livsmedel och tillverkningsindustri är viktiga områden. Exempel på kunder är Mars, Heineken och Fuji. Företaget har idag 15 anställda och finns i Breda, Holland. Omsättningen på årsbasis är cirka 20 miljoner kronor och med en vinst före skatt på 8 procent.

Göran Andersson, VD Novotek AB: Trimation är ett intressant bolag som haft en god utveckling under ett antal år och som passar väl in i Novoteks strategi på flera sätt. Trimation och Novotek har delvis varit konkurrenter, men Trimation har också produkter som utökar Novoteks produktprogram. Trimation kompletterar också Novotek BV med utvecklingsresurser. Eftersom Novotek BV och Trimation BV båda finns i Breda kommer företagen att flytta till gemensamma lokaler. Verksamheten i Trimation kommer också omedelbart att integreras i Novoteks verksamhet med en gemensam ledning. Förvärvet av Trimation passar väl in i Novoteks strategi att stärka sig inom det nuvarande geografiska området. Förvärvet har skett med kontanta medel till ett pris av cirka 5 miljoner kronor och bedöms ha en positiv resultatpåverkan redan under år 2003.

Göran Andersson, VD Novotek AB telefon 040-6718906, 073-6338906