Haren och sköldpaddan – om behovet att spara för framtiden och att inte lockas att vara kortsiktig.

Blogginlägg   •   Jan 03, 2017 13:36 CET

Fler och fler företag använder en del av sin marknadsföringsbudget för att ge bonus till kunder som handlar hos dem – för att skapa lojalitet. Idag finns det flera företag som har som affärsidé att samla och presentera denna typ av bonuserbjudanden under ett sitt eget varumärke och ta en del av erbjudandet som intäktskälla. I korthet, kunden som handlar genom företaget som samlat många erbjudanden får en viss bonus. En del av bonusen behåller företaget som förmedlat tjänsten, det är deras intäktskälla. För de allra flesta blir detta inga stora pengar utan det kan röra sig om ca 5% i rabatt på ett köp. Handlar du för 500 kronor får du alltså 25 kronor tillbaka. 25 kronor idag kan för de flesta som har råd att handla för 500 kronor upplevas som ganska försumbart.

Om vi istället tittar framåt, mot pensionen så ser vi att den som är 30 år och istället sparar undan 25 kronor har ungefär 150 kronor vid pensionen. Det som var försumbart kan nu helt plötsligt bli avgörande vid pensionen. Många "25-kronor" blir ett skönt tillskott till pensionen.

Genomsnittspensionen är idag cirka 16 500 kronor i månaden före skatt. Än mer skrämmande är att var femte pensionär idag riskerar att hamna under fattigdomsgränsen. Vi möts hela tiden av larmrapporter om att pensionssystemet riskerar i att kollapsa i takt med att vi blir allt äldre. Individen måste ta sitt eget ansvar och spara långsiktigt för framtiden.

NOWO är bildat ur en frustration att människor som arbetar ett helt liv ändå riskerar att bli fattigpensionärer. Genom att mikrospara i fonder vid varje köp kan man över tid bygga upp en ganska stor förmögenhet som på många sätt kan bli helt avgörande för om man kan behålla sin ekonomiska livskvalitet på livets höst eller om man behöver ändra sina levnadsvillkor dramatiskt. När du ansluter dig tlll NOWO sparplattform investeras din bonus och ditt sparande långsiktigt och växer över tid, tills du verkligen behöver pengarna.

Det kan vara lockande att få tillbaka en del av varje köp på kort sikt, men det är betydligt bättre att spara pengarna över tid för att få guldkant på ålderns höst. För tricket med att dö gammal är ju som bekant att leva som ung så länge som möjligt.

Så lyft blicken en aning och se dig själv om 20 eller 30 år från nu. Är du beredd att leva som fattig för att du valde att spendera bonuspengarna när du kunde ha investerat dem och låtit dom växa? Glöm inte att historien gäller att sköldpaddan vinner över haren.

Rutger Selin VD NOWO – Spara när du handlar
Rutger@nowo.se