Konsumtion kan rädda småföretagare från fattigpension

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 09:28 CET

Många småföretagare riskerar att bli fattigpensionärer när de slutar att jobba. Minimalt uttag av pensionsgrundande lön och låg pensionsavsättning är orsaken. Men nu vill NOWO hjälpa företagarna att pensionsspara på sin dagliga konsumtion.

Småföretagare och enskilda firmor har i stor utsträckning ett dåligt pensionsskydd. Enligt en undersökning av Länsförskringar struntar 61 procent av handelsbolaget att göra pensionsavsätttningar. Bland enskilda firmor är siffran 43 procent och för aktiebolag med under 20 anställda är det 28 procent. Dessutom kompletterar många småföretagare låga löneuttag med utdelning - något som inte är pensionsgrundare. Med för låg penionsavsättning riskerar många att bara få ut hälften mot vad de är vana vid när de går i pension. Småföretagare är på väg att bli Sveriges nya fattigpensionärer.

– Svensk pensionsindustri har helt misslyckat med att göra pensionssparande attraktivt. Många småföretagare och privatpersoner för den delen lider av svår pensionsångest och har svårt att komma igång med sitt sparande. Det kommer att få stora konsekvenser för svensk ekonomi framöver, säger Andreas Bonnier, grundare av pensionstjänsten NOWO.

Låg lön en farlig pensionsfälla
Bland Sveriges småföretagare är det många som tar ut en så låg lön som möjligt. Detta i kombination med ingen eller alldeles för lite pensionsavsättning leder till en otrygg pension. Nu vill NOWO inspirera företagare att spara till pension med hjälp av sin konsumtion.

– Alla företagare använder ett kreditkort. Genom att använda vårt kommer de att spara pengar till sin pension varje gång de använder det, säger Andreas Bonnier.

Så här kan egen- och småföretagare spara till sin pension genom sin konsumtion

• Använd NOWOs MasterCard-kort. Genom NOWOs app ställer man in hur många procent av sina inköp som ska gå till pension
  • Använd sedan kortet för inköp i verksamheten. Varje månad kommer en kortfaktura till dig som privatperson.
  • Handlar du för t ex 10 000 och har ställt in ett sparande 10% är fakturan på 11 000 kronor, där 1 000 kronor går direkt till ditt pensionskonto.
  • Har du ett AB bokför du dina företagsrelaterade kortköp som utlägg och ser till att de betalas in till ditt konto innan sista betalningsdag för fakturan.
  • Har du en enskild firma kan du även låta den betala pensionsbeloppet, givet att du har ett överskott på verksamheten (du kan dra av upp till 35 procent av överskottet).
  • Genom att använda NOWO varje dag så ser du även till att betala lite pension till dig själv varje dag.

– Vi vill göra pensionssparande lustfyllt. Genom att använda vårt kort varje dag vet du att du avsätter lite till din pension. Det leder förhoppningsvis även till ett större medvetande kring pension, säger Andreas Bonnier.

För mer information, vänligen kontakta:
Sven Estwall, vd NOWO: 0705-83 85 80, sven@nowo.se

NOWO är en ny aktör som vill hjälpa svenskarna att mikrospara löpande för att på så sätt
förbättra sin pension. Med NOWOs kort avsätter man 2-10 procent av månadsfakturan
till ett pensionssparande. Bakom bolaget står entreprenören Andreas Bonnier (styrelseordförande). VD för bolaget är styrelseledamoten i NOWO och tillika rådgivaren i NFT Ventures, Sven Estwall. Se mer på www.nowo.se