Konsumtion ska göra svenskarna till pensionsmiljonärer

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 08:00 CET

Med ett helt nytt MasterCard-kort kopplat till ett pensionssparande utmanar uppstickaren NOWO pensionsmarknaden. Med parollen ”Kortet som bygger din pension” står morgondagens pension och köpkraft i relation till dagens konsumtion. NOWO vill utjämna skillnaderna för konsumenten och skapa mindre oro för sin pension, därav namnet; No Worries.

Många som pensionssparar lever i tron att de kommer att få 80 procent av sin lön livet ut. Realiteten är att den allmänna pensionen tillsammans med tjänstepension och eventuella extrapensionsinsättningar i snitt ger svensken 53 procent* av den sista lönen; en sanning få förväntar sig.

Lösningen på pensionsproblemet är ett kort som bygger konsumentens pension.

– Idén till NOWO fick jag på stan när jag såg alla unga som obekymrat drog sina kort på barer, caféer och i affärer. Jag vet att många funderar på sin pension men har inte hittat ett enkelt sätt att komma igång. Då slog det mig att man borde hitta ett sätt att pensionsspara varje gång man använder sitt kort. Tänk om pensionssparande kan bli enkelt och lustfyllt redan i en tidig ålder - vilken effekt det skulle bli! Därav namnet NOWO - No Worries, säger Andreas Bonnier, grundare av NOWO.

Med varje köp går ett par procent till pensionssparande
NOWO är en ny aktör som vill hjälpa svenskarna att mikrospara löpande för att på så sätt förbättra sin pension. Med NOWO MasterCard väljer man själv att avsätta 2-10 procent av månadsfakturan till ett pensionssparande. Dessutom avsätter NOWO’s partners ytterligare pengar på kontot om man handlar från dem. Bakom bolaget står entreprenören Andreas Bonnier (styrelseordförande). Vd för bolaget är styrelseledamoten i NOWO och tillika rådgivaren i NFT Ventures, Sven Estwall. Sven har en bred erfarenhet från bank - och finans, bland annat som vd för Eurocard, som vice vd byggt upp ICA:s bank verksamhet och varit chef både Visa och MasterCard i Norden och Baltikum.

– Om du använder NOWO-kortet vet du att du sparar till din pension samtidigt som du handlar. Med vår app kan du dessutom följa hur många små köp växer till stora belopp när du blir pensionär. Med Nowo vill vi hjälpa till med pensionsutmaningen samtidigt som man kan njuta i nuet, säger Sven Estwall.

– Nu behöver du inte välja mellan att spendera eller spara. Med NOWO kan man göra både och. Det här det första kortet där varje inköp också innebär att du kan spara till din pension. Med vår nya app kommer du att kunna följa hur små köp varje dag kan växa till stora belopp när du blir pensionär, säger Sven Estwall.

För mer information, vänligen kontakta:
Sven Estwall, vd NOWO: 0705-83 85 80, sven@nowo.se

förbättra sin pension. Med NOWOs kort avsätter man 2-10 procent av månadsfakturan
till ett pensionssparande. Bakom bolaget står entreprenören Andreas Bonnier (styrelseordförande).
VD för bolaget är styrelseledamoten i NOWO och tillika rådgivaren i NFT Ventures, Sven Estwall.