​En glimt av alla nyheter på Nordic Organic Food Fair 2018

Nu är alla montrar uppbokade på den hittills största upplagan av Nordic Organic Food Fair and Natural Products Scandinavia, och arrangören Diversified Communications UK har presenterat en förhandstitt på produktlanseringarna av naturliga och ekologiska livsmedel på MalmöMässan den 14-15 november.

Tack vare en kapacitetsökning kan nu de två samarrangerade mässorna hysa ytterligare 100 utställare, (totalt 500), av naturliga och certifierade ekologiska produkter – inklusive internationella paviljonger – som presenterar ett fantastiskt utbud av hälsosamma, hållbara, naturliga, raw, veganska, fair trade och certifierade ekologiska livsmedelsprodukter, (och andra ekoprodukter), från hela världen.

En av mässans stora attraktioner är det omfattande utbud av nyheter inom alla naturliga och ekologiska livsmedelskategorier. Från start-ups med starka bakgrundsberättelser till etablerade varumärkespionjärer som presenterar nya produkter – hundratals nya lanseringar är speciellt planerade inför mässan och det gäller även i år. Detta är bara ett smakprov på alla nya produktlanseringar av livsmedel som sker på mässan:

PEZ International GmbH (monter J21)visar sin allra första “gröt-to-go” i påse. GoKids gröt är en perfekt proteinkälla och är ett nytt, hälsosamt mellanmål för aktiva barn. Den kan ätas när som helst utan att behöva värmas eller svalna, har inga tillsatser och finns i klämförpackning vilket innebär mindre kladd. (Österrike).

Cocofina (monter J47) lanserar en krämig Organic Vegan Hazelnut Chocolate Spread på mässan. Den innehåller ekologiska hasselnötter, kakao, Cocofina kokosnektar, kokos- och solrosolja, och den beskrivs som underbart krämig utan att vara för söt. (Storbritannien).

London Tea Exchange (monter C71) presenterar en ekologisk energidryck, med naturligt koffein och antioxidanter från grönt matcha-te med hög biotillgänglighet. Den har ett naturligt högt koffeininnehåll och har smak av mango-citrus och är ekologiskt certifierad, vegansk, glutenfri, samt Bio & EU organic (Sverige).

Hedoné (monter H13J) lanserar sin special extra virgin olive oil med naturligt framställt vitamin B12 och D. Den tillverkas utan transfett och är fri från gluten och GMO. Smakerna i serien är: basilika, ingefära, tryffel, koriander och vanilj – perfekt för dressingar (Grekland).

Maria of Lapland (monter J75) presenterar en serie ekologisk glögg med arktiska ingredienser. I deras glöggkvartett ingår Polar gjord på färska granskott plockade under våren, och Aurora – den storsäljande blåbärsglöggen smaksatt med Madagaskar-vanilj (Finland).

Zotter Chocolates (monterG61E) visar sin nya handgjorda choklad Sting Red Edition. Denna mörka choklad är gjord på ganache, svartvinbärsmarinerade russin och ett stänk av grappa och innehåller rött vin från den ekologiska vingården Il Palagio vineyard, ägd av rock-legenden Sting (Österrike).

Bees for Hope (monter J45) lanserar sin certifierade fair-trade och ekologiska Atamisqui-honung och vildblomshonung. Bees for Hope grundades tillsammans med ett argentinskt kooperativ för att stötta biodlare och sälja deras honung i Europa via specialbutiker (Argentina).

Renuka Agri Foods PLC (monter K1) presenterar Trenute Ayurvedic Wellness te, med uppiggande örtblandningar som verkar mentalt avslappnande och lugnande. Dessa teblandningar säljs tillsammans med en ekologisk kanelpinne som ger en söt och kryddig smak (Sri Lanka).

Paprika Los Novios lanserar sin ekologiska paprikakrydda gjord av “red ball” capsicum annuum-peppar. Denna blandning av klarröda pepparfrukter, som bara växer i Murcia i sydöstra Spanien, ger en djup arom. Förpackningen är 100% återvinningsbar, och produkten är gluten- och GMO-fri samt lämplig för veganer (Spanien).

Pletterbauer - Fine Vienna (monter G61C) presenterar Biofiture, ekologisk sylt gjord på 70 % frukt och med minskat sockerinnehåll.. Perfekt för alla inom matsektorn med både portionsförpackningar på 20 g och burkar på 28 g – i smakerna hallon, körsbär, aprikos och jordgubb (Österrike).

Do-It Dutch Org.Intern.Trade (monter G17) lanserar produktserien Amaizins ekologiska Tex Mex, som nya tacoskal med taco- och fajita-kryddor och mexikanska tacosåser - hot, mild och jalapeno. Man visar också wraps och nachochips med dipsåser. (Nederländerna).

La Boulangère & Co (monter E93C) lanserar sitt ekologiska brioche-hamburgerbröd. Ett nytt hamburgerbröd med en mycket mjuk briochekonsistens och bekvämt delat, dessutom är förpackningen återförslutningsbar så att produkten håller sig färsk (Frankrike).

Polskie Wody Lecznicze (monter B36) presenterar sina “healing waters” med naturligt jod. Med sin höga halt av mikronäringsämnen och bio-element kan de med fördel användas för balneologi, som dryck och för bad (Polen).

Almdudler (monterG61F)lanserar sin serie med ekologiska läskedrycker i smakerna citron, ingefära och rabarber. Dryckerna är tillverkade utan tillsatser, citrondrycken är naturligt grumlig, och alla är veganska och framställda från kontrollerad ekologisk odling (Österrike).

Indi & Co Organic Drinks (H13E)lanserar sin nya ekologiska serie tonic water med aromatiska smaker. De är framställda genom maceration och destillering för att skapa helt naturliga, balanserade mixer i varianterna: Water, Lemon, Strawberry Tonics, Ginger Ale, Ginger Beer, Cola och Seville Orange (Spanien).

Sonnentor (monter F25)presenterar sina nya grillkryddor i sexpack. Smakerna är: Smokey Paprika, Smokey Salt, Holy Veggie, Fish & Chicks, Steak That och Rub me Tender (Österrike).

Natural Products Scandinavia

Clearspring (monter J17) presenterar sin nya Flavoured Organic Apple Cider Vinegar, tillverkad tillsammans med The Mother och i fyra smaker: Matcha & Lemon, Ginger, Turmeric & Black Pepper, Peach och Raspberry. Denna naturligt fermenterade och opastöriserade äppelcidervinäger framställs i Italien av en lokal producent som använder kallpressad ekologisk äppeljuice (Storbritannien).

Dimitra Parparas SA (monter E21M) lanserar oliver från Kalifornien. De kännetecknas av sin djupa, svarta färg och goda smak och är populära världen över på grund av sitt låga saltinnehåll (Grekland).

Dymo Trading (monter B43) presenterar äppelcider med gurkmeja som kombinerar de hälsosamma egenskaperna hos äppelcidervinäger och gurkmeja. Dessutom visas: naturligt smaksatt honung med kryddor som gurkmeja, kanel, kryddnejlika och ingefära (Indien).

Bio Galaxy (monter E21D) lanserar Berry Planet, en 100 % ekologisk juice på kallpressad färsk ekologisk aronia. Denna juice innehåller naturliga antioxidanter och vitamin P, som finns i höga halter i aroniabär – de högsta som uppmätts i ORAC, Oxygen Radical Absorbance Capacity (Grekland).

MixWell (stand A74) lanserar en ny Vegan Waffle mix. Mixen är idealisk för att göra egna goda våfflor eller pannkakor och har en klassisk smak med väldigt lite tillsatt socker. Mixen är fri från gluten, mjölk och ägg – du behöver bara tillsätta vatten och olja (Sverige).

The Raw Chocolate Company (monter A72) presenterar tre nya smaker - Koffee Kapow, Mint Mania och Silky Coconut - i sin serie veganska, ekologiska, raw chokladbars. Dessa har nu komposterbara påsar och återvinningsbara förpackningar. Dessutom lanseras: tre nya ekologiska vegansnacks - Cherries, Favas och Salted Vanoffee Cashews (Storbritannien).

Topas GmbH – Veggyness (monter D25) lanserar Vegan Superhero Burger. Dessa nyttiga veganburgareär ekologiska, veganska och kosher-certifierade. Baserade på Seitan av europeiskt vete har de samma smak och konsistens som en burgare gjord på växtingredienser (Tyskland).

Pukka Herbs (monter E15) lanserar fyra nya ekologiska superfood herbal latte-blandningar som på ett bekvämt sätt ger alla fördelar hos ekologiska örter. Smakerna är: Turmeric Gold, Cacao Maca med Ashwagandha, Ginger Joy eller Majestic Matcha Chai. Dessutom visas: ny serie Day to Night te (Storbritannien).

Vivani/iChoc/björnsted (monter D29) återlanserar sin populära serie med ekologisk chokladmed 100 % hållbar förpackning och koldioxidneutral produktion. Serien har fyra nya smaker: Milk Caramel with Pink Salt of Maras, Latte Macchiato Praliné, Winter Chocolate och Mousse au Coco (Tyskland).

Du hittar ännu fler nya produkter i vår fullständiga lista över mässans höjdpunkter här www.nordicorganicexpo.com/a-taste-of-whats-new-at-nordic-organic-food-fair-2018/.

Vår Buyers Guide finns online på www.nordicorganicexpo.com/2018-buyers-product-catalogue/.

Gratis anmälan för besökare

Nordic Organic Food Fair, samarrangerad med Natural Products Scandinavia, återvänder till Malmö den 14-15 november. Mässan är etablerad som ett måste för att upptäcka nya idéer och koncept i denna region, och inköpare, återförsäljare och alla verksamma inom matsektorn kommer att bli några av de första som hittar nästa storsäljare och spännande lanseringar från mer än 500 ledande utställare.

Mer information och anmälan för att få en fri entrébiljett finns på www.naturalproductsscandinavia.com ellerwww.nordicorganicfoodfair.com, uppge kampanjkod NPUK429 (direct link: www.eventdata.co.uk/Forms/Default.aspx?FormRef=NPSB8Visitor&TrackingCode=NPUK429).

Frågor från medier och begäran om presspass ställs till:

Ansök om pressackreditering via denna länk:
www.eventdata.co.uk/Forms/Default.aspx?FormRef=NPSB8Press

Scandinavia office:

Nordenskiöldsgatan 13, S - 211 19 Malmö
t: +46 702 661170
e: llarsson@divcom.co.uk

• Mat, dryck

Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair nominerades 2017 till Best Overseas Tradeshow Exhibition på över 2 000 kvadratmeter, på UK’s Association of Event Organisers’ årliga Excellence Awards. Mässorna blev även finalister i kategorin Best International Launch på UK’s Exhibition News Awards 2014.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande arrangör av branschvenemang, tillika förlag, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Natural & Organic Products Europe (UK), GO! Organic Festival (ny för 2018); Natural Products Scandinavia & Nordic Organic Food Fair i Malmö, Natural Products News, Natural Products Global, Natural & Organic Awards, Casual Dining, Casual Dining Restaurant & Pub Awards, lunch!, Commercial Kitchen, British Tourism & Travel Show, SITS – The Service Desk & IT Support Show, Accountex, Accountex Summit North, GEO Business, Ocean Business, MARELEC Marine Electromagnetics conference, Euro Bus Expo, Coach & Bus UK, och London Design Fair. Mer information finns på:www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 14 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.