Palla fruktsvinn! Nu startar årets Fruktoberfest

I helgen är det säsongspremiär för fruktbytardagar på NSR:s återvinningscentraler. En insats för att rädda fallfrukten i nordvästra Skåne.

Hösten blir allt längre och skördetiden i trädgården kan innebära stora mängder frukt som måste tas omhand. Men istället för paj och marmelad blir stora mängder äpplen, päron och plommon till fallfrukt. För att minska det onödiga matsvinnet ordnar NSR fruktbytardagar på återvinningscentralerna.

- Det är tredje året i rad som vi gör det möjligt för våra kunder att byta frukt på återvinningscentralerna och det har varit väldigt uppskattat. Många tycker att matsvinn är onödigt och det här är ett enkelt sätt att minska slöseriet på fin frukt, säger Anna-Karin Falkenström, ansvarig för NSR:s återvinningscentraler.

Så fungerar det

På NSR:s sex återvinningscentraler finns det från och med den 16 september särskilda fruktbytarplatser där kunder kan lämna överbliven ätbar frukt från sin trädgård. Frukt som andra privatpersoner i sin tur kan plocka med sig hem. Den enes trädgårdsavfall blir på så sätt till glädje till andra.

Kostar det något?

- Om du enbart kommer till återvinningscentralen för att lämna eller hämta frukt behöver du inte registrera ditt besök. Tryck på knappen vid bommen, så hjälper personalen dig in, säger Anna-Karin Falkenström. Vill du däremot också lämna annat material betalar du som vanligt eller använder ett av dina 12 fria besök.

All frukt välkommen

Även otjänlig frukt kan lämnas under kampanjen, som varar under större delen av hösten, eller tills inlämningen avtar. NSR gör nämligen en specialinsamling av fallfrukt där frukten blir till biogas och biogödsel. På så vis kan dess näring och energi tas tillvara på ett mer effektivt sätt, istället för att bli till kompostjord.

Anna-Karin Falkenström, ansvarig NSR:s återvinningscentraler

Telefonnummer 042-400 13 91, e-post anna-karin.falkenstrom@nsr.se

NSR AB (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) ägs av de sex nordvästskånska kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm. Målet är att verksamheten ska vara en del i skapandet av ett långsiktigt hållbart och kretsloppsbaserat samhälle. NSR arbetar med att ta hand om avfall och återvinningsmaterial på bästa sätt med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, teknik och ekonomi.