Kampanjstart - Var rädd om det som är du

NTF vill att fler ska skydda sina tankar, känslor och minnen med cykelhjälm. En cykelhjälm halverar risken för huvudskador i trafiken. För att få fler att använda cykelhjälm, lanserar NTF tillsammans med komikern Marika Carlsson och musikern Daniel Adams-Ray kampanjen ”Var rädd om det som är du”.

Cyklister står för hälften av alla allvarliga trafikskador. 80 procent av de allvarliga skadorna har uppstått i en singelolycka. Många av olyckorna beror på is, snö, grus eller löv. Ofta är det huvudet som får ta den hårdaste smällen i en olycka. Har man otur får man en hjärnskada som aldrig läker och som förändrar den man är, förmågan att tänka och tala, minnas, lära sig nya saker, känna glädje, vrede och sorg.

-Om alla använde cykelhjälm skulle antalet omkomna kunna minska med 25 procent, och antalet allvarligt skadade med 5 procent. Cykelhjälm minskar huvudskadorna med minst 50 procent. Men tyvärr är det många som skippar hjälmen. Det nationella målet för cykelhjälmsanvändningen är att minst 70 procent av cyklisterna ska använda hjälm år 2020. År 2019 var hjälmanvändningen bland vuxna drygt 40 procent, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

För att få fler att använda hjälm startar NTF nu kampanjen Var rädd om det som är du. Budskapet är att en cykelhjälm skyddar det viktigaste man har; känslor, tankar och minnen. I kampanjen medverkar komikern Marika Carlsson och musikern Daniel Adams-Ray. Båda cyklar ofta och gärna och använder hjälm för att skydda sin spontanitet och sin kreativitet.

För Marika Carlsson är cykelhjälmen en självklarhet i vardagen. Nu hoppas hon inspirera fler att skydda sig själva i trafiken. Läs mer om kampanjen på: www.detsomärdu.se

-Det är med stolthet jag medverkar i en kampanj som kan rädda liv, säger Marika Carlsson

Kampanjen går i första hand lokalt i 10–12 kommuner där NTF finns på plats och där kommunen aktivt arbetar för att förbättra förutsättningarna för cykling genom att till exempel bygga ut cykelbanor och bygga cykelgarage. Vid olika event erbjuder NTF möjligheten att prova en hjälm.

-Att cykla är bra för människor och planeten, så alla initiativ som görs för att förenkla cyklandet ska vi lyfta fram. Samtidigt passar vi på att påminna om vikten av att använda hjälm för att cykla säkrare, och skydda det viktigaste man har, avslutar Marie Nordén.

Kontaktperson:

Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965