Att bli marknadsledare med världens fulaste logotyp

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2014 15:08 CEST

Först sparkade han ut två världsledande varumärken. Sedan grundade han eget företag med det han själv anser vara världens fulaste logotyp.

Det handlar om superentreprenören Thomas Ek.

I onsdags fick Linköping veta hemligheten bakom OBH Nordicas resa från ingenting till marknadsledare på sex år.

Thomas Ek delade med sig av sina erfarenheter på vårens sista TUFF-seminarium, arrangerat av näringslivsbolaget Nulink. Vad som serverades var hårdvaluta för entreprenörer.

Han inledde med den korta versionen:

– Jag har sålt brödrostar i 40 år.

Allt började med en mamma som demonstrerade hushållsmaskiner och torkhuvar. Sönerna Thomas och Peter anställdes av importören av produkterna. Bröderna köpte bolaget 1986, med agenturerna för Tefal och Rowenta som de stora slagnumren.

– Tyskarna och fransmännen brydde sig inte om vad svenska konsumenter tyckte, berättade Thomas.

Struntade i Sverige

Droppen som fick bägaren att svämma var en smörgåsgrill. Snygg design, rätt pris. Men inte anpassad för svenskt formbröd. Kunde det franska företaget möjligen göra en liten förändring av utrymmet för brödet? Svaret blev att svenskarna borde ändra sin syn på bröd.

– Internationella bolag lyssnar bara på de stora marknaderna, konstaterade Peter.

När han och Peter senare erbjöds att bli hälftenägare i ett nytt bolag tillsammans med Tefal och Rowenta så blev brödernas svar nej. De förlorade i ett slag halva omsättningen och bestämde sig för att skapa sitt eget varumärke, med världens fulaste logotyp.

– Jag ber om ursäkt för det och för all tevereklam. Men vi hade inte råd med en dyr reklambyrå, sa han och berättade även bakgrunden till namnet.

– Nordica var ett varumärke som vi hade för egna produkter och OBH är ett dansk företag som vi gick ihop med.

Här finns marknaden

OBH Nordica såg dagens ljus 2002. Lanseringen skedde med en elektrisk grill som presenterades med massiv tevereklam. Första veckorna såldes knappt en grill.

– Efter tre och en halv vecka så lossnade det. Då lärde jag mig vad ketchupeffekten är och det slutade med att vi sålde 30 000 grillar.

Han berättade i detalj hur strategin såg ut, hur tevereklamen producerades och hur man bearbetade butiker och samarbetade med andra företag i andra branscher. Det var konkret och för de närvarande värdefull information.

Resultatet av sex års hårt arbete blev en omsättning i Norden på 900 miljoner kronor och att kännedomen om varumärket gick från 0 till 97 procent. Men det krävdes mer än reklam.

– Du måste ha bra produkter som motsvarar kundernas behov, annars hjälper ingen marknadsföring, förklarade Thomas och gav följande råd för den som söker sin marknad:
– Följ inte efter de stora aktörerna. Studera dem och försök komma på vad de har missat eller valt bort. I luckorna kan det finnas stora marknader.

Lita på medarbetarna

Han var även inne på vikten att vårda och lita på sina medarbetare. Annars blir företagsledaren flaskhalsen i hela organisationen.

– Får de köra bil, gå på systemet och rösta? Är svaret ja på alla tre frågorna så är personalen vuxna människor mogna att ta eget ansvar.

En upplyftande föreläsning slutade i moll. Peter Ek som var den andra halvan av det framgångsrika brödraparet gick bort 2010. Samma år såldes företaget. Thomas Ek ser idag som sin uppgift att hjälpa andra företagare att komma vidare.

Vid seminariet medverkade även David Törner, en ung entreprenör i Linköping som tillsammans med tre kamrater skapat ungdomsinkubatorn Vasa Valley. Han berättade om sina drivkrafter i projektet, att hjälpa unga människor till arbete. Det var en berättelse som även imponerade på superentreprenören Thomas Ek.

TUFF-seminarierna fortsätter till hösten, med fler högintressanta föreläsare.

Bildtexter:
– Följ inte marknadsledarna. Fundera på vad de missar och skapa din affärsidé utifrån det, var ett av många råd som OBH Nordicas grundare Thomas Ek delade med sig av på TUFF_seminariet i Linköping.

David Törners och tre kamraters satsning på ungdomsinkubatorn Vasa Valley imponerade även på superentreprenören Thomas Ek.

Deltagarna på vårens sista TUFF-seminarium serverades hårdvaluta för entreprenörer.

Nulink - Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med 150 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 10 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se