Goda resultat för Linköping i Årets Företagarkommun

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 11:42 CEST

Under förmiddagen presenterades undersökningen Årets Företagarkommun i Sverige. Det är en gemensam studie mellan organisationen Företagarna och UC. I det långsiktiga femårsperspektivet är Linköping rankade som nummer 12 i den stora riksrankingen. I det kortsiktiga ettårsperspektivet ökade Linköping hela 79 placeringar från 149 till plats 70.

Undersökningen väger samman utvecklingen på antal företag, företagens omsättning, resultat och kreditvärdighet. Detta vägs sedan samman och presenteras som ett index som resulterar i en riksranking.
På marathonlistan presenteras den uthålliga tillväxten och genom den mäts den genomsnittliga rankingpoängen i de fem senaste årets mätningar. Här placerar sig Linköping som nummer 12 i riksrankingen.

- NuLink arbetar hårt med att stimulera till nya arbetstillfällen i privata sektorn, skapa ett näringslivsklimat i nationell toppklass och utveckla och stödja nya branscher och kluster. Det är undersökningar som dessa som visar att vi gjort och gör ett bra jobb. Det sporrar oss att arbeta vidare i samma linje, säger Magnus Petersson, NuLink AB

Linköping har arbetat konsekvent och visar genom detta att man är bra på att parera upp och nedgångar i konjunkturen, mycket tack vare att man har ett så pass diversifierat näringsliv, säger Rolf Eklund, Företagarna.

Linköping, en raket i årets mätning:
I undersökningen så mäts också den årliga förändringen och en ranking skapas efter relativa tal.
På året sett ökar Linköping i ranking från plats 149 till 70. Linköping utsågs därför av Företagarna och UC som en av tre raketer i årets mätning.

Noteringar från undersökningen visar att:

• 50 % av Linköpings aktiebolag redovisar en ökad omsättning
  • 49 % av Linköpings företag ökar sitt resultat
  • 36 % av Linköpings företag redovisar en bättre kreditvärdighet

För mer information kontakta:
Magnus Petersson, NuLink AB, Näringslivsutveckling i Linköping
013-3366 06, magnus.petersson@nulink.se

Joakim Ljungqvist, NuLink AB, Näringslivsutveckling i Linköping
013-3366 14, joakim.Ljungqvist@nulink.se

Linköping, med drygt 145 000 invånare, är en av Sveriges mest expansiva kommuner. Näringslivsutveckling i Linköping AB, NuLink, verkar för en stark tillväxt av stadens näringsliv genom service inom entreprenörsskap, branschutveckling och företagslotsning. Företaget, som är ett helägt dotterbolag till Stadshus AB, bildades 2007 och har sitt ursprung i kommunens tidigare näringslivskontor. NuLink har tio medarbetare. www.nulink.se