Konstnären Hamid Mohammadi har sålt sin tavla - skänker pengarna till #vistårinteut

Hamid Mohammadi är en av alla ungdomar som kom till Sverige hösten 2015. Han tog sig ensam genom Europa och hamnade till slut i nordvästra Skåne. Han går nu på tekniska programmet på gymnasiet samtidigt som han arbetar som assistent hos en skulptör som arbetar i brons. Hamid har ett starkt konstnärligt driv och uttryck och han har varit med på flera utställningar, nu senast #världsberättarna på Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Han har skapat flera tredimensionella porträtt, varav ett av justitie- och migrationsminister Morgan Johansson. Hamid har använt sig av frigolit i porträttet av Morgan Johansson. Ur frigoliten har han skulpterat fram en relief som han slutligen har målat.

Texten till konstverket:

”Jag utmanar dej, Morgan!
Så här tror jag att du gärna vill bli avbildad:
Politikern som står för kompetens, hög moral och rättssäkerhet. Som vi kan lita på! Som justitieminister och migrationsminister har du mycket makt.

Jag bor i Höganäs, din gamla barndomsstad. Vi har faktiskt träffats en gång. Du pratade på min gymnasieskola. Då hoppades jag och många andra på att få stanna i Sverige på grund av den nya gymnasielagen. Men många fick avslag och tvingades sedan fly FRÅN Sverige eller hålla sig gömda.

Nu är mitt porträtt färdigt och du har chansen att köpa bilden av dej själv.

Jag utmanar dig att öppna din plånbok och ditt hjärta. Om du antar utmaningen ska du veta att pengarna går till att kämpa för amnesti för oss ungdomar som blev offer för den svenska asylpolitiken som inte är rättssäker. Du kan lita på mej, Morgan!”

Många minns filmen som Aftonbladet publicerade i juni 2019 där Hamid höll ett tacktal till sin rektor Kenneth Svensson som skulle gå i pension. Som gåva hade Hamid gjutit en bronsskulptur vilket föreställde rektorns älskade hund Maggie. Fundamentet till skulpturen har en inristad hälsning: ”Från alla ensamkommande i Höganäs”.

Thord Eriksson skriver om Hamid i sin starka bok ”Dom som stod kvar” och häromdagen kunde vi läsa i DN om hur han nu hotas av utvisning. Hamid har arbete och har gjort ett så kallat spårbyte; genom stadigvarande arbete och genom att kunna försörja sig själv så har han ansökt om uppehållstillstånd. Trots hans unika yrkeskompetens som ytterst få i Sverige besitter samt en arbetsgivare som har ansträngt sig för att göra allt rätt har det nu vid Migrationsverkets granskning framkommit att någon typ av mindre försäkring missats.

På frågan om varför han skänker bort pengarna så svarar Hamid:
- Det var något som jag bestämde mig för länge sedan, om att jag säljer just den tavlan ska pengarna skickas till de som hjälper med amnesti.

Yrkes- och volontärnätverket #vistårinteut består av 11 000 professionella och volontärer som som på ett eller annat sätt möter, arbetar med och är engagerade i gruppen ensamkommande barn och unga. Vår Facebooksida följs av drygt 77 000 personer. Vi är politiskt och religiöst obundna.

Presskontakt/contact #vistårinteut
Kinna Skoglund  +46708494732

#vistårinteut ser ensamkommande barn och unga som bärare av rättigheter enligt FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, FNs barnkonvention och Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.

The network #vistårinteut, "We can't stand it", contents 11 000 teachers, psychologists, social workers, lawyers, nurses, aid workers and volunteers. Our Facebookpage has more than 77 000 followers. We are not affiliated to any political party or religious group.