#vistårinteut bjuder in till hearing om medicinska åldersbedömningar

Idag har yrkes- och volontärnätverket #vistårinteut skickat nedanstående mail till C, Kd, L, Mp, M, S och V angående en gemensam hearing om medicinska åldersbedömningar.

Hej Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Moderaterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet,

Vi skickar detta brev till er som en förfrågan om att tillsammans med yrkes och volontärsnätverket #vistårinteut bjuda in samlad expertis till en hearing runt de medicinska åldersbedömningarna av asylsökande ungdomar.

Nätverket #vistårinteut ansvarar för själva genomförandet av hearingen. Men för att markera att detta är en mycket viktig fråga för rättssäkerheten och i förlängningen för vårt demokratiska samhälle vill vi tillsammans med er bjuda in experterna som på ett samlat och tydligt sätt kan granska och ta fram all fakta som finns när det gäller medicinska åldersbedömningar.

Vi kommer att börja bjuda in till hearingen i slutet av denna vecka och skulle vilja ha ert svar innan torsdag eftermiddag. Vi kommer under dagen att publicera ett pressmeddelande om hearingen och att inbjudningar gått ut till er alla att tillsammans med oss arrangera och medverka.

Vi kommer att arrangera hearingen oberoende av hur många av er som vill bjuda in till detta tillsammans med oss.

Med vänliga hälsningar,

Kinna Skoglund, Sara Edvardson Ehrnborg och Helena Mäki

för yrkes och volontärsnätverket #vistårinteut

Yrkes- och volontärnätverket #vistårinteut består av drygt 10 000 professionella och volontärer som som på ett eller annat sätt möter, arbetar med och är engagerade i gruppen ensamkommande barn och unga. Vår Facebooksida följs av mer än 72 000 personer. Vi är politiskt och religiöst obundna.

#vistårinteut ser ensamkommande barn och unga som bärare av rättigheter enligt barnkonventionen och mänskliga rättigheter.

The network #vistårinteut, "We can't stand it", contents more than 10 000 teachers, psychologists, social workers, lawyers, nurses, aid workers and volunteers. Our Facebookpage has more than 72 000 followers. We are not affiliated to any political party or religious group.