Rättsmedicinalverkets medicinska åldersbedömningar - ett rättsosäkert haveri

Rättsläkaren Fredrik Tamsen, Rättsmedicinalverket, konstaterar att Rättsmedicinalverkets metod för att göra bedömningar om ålder utifrån knäledens mognad har en svag vetenskaplig grund och en alltför stor felmarginal, hela 19%, vilket är över den gräns Socialstyrelsen satt.

Det finns mycket att säga om rättsosäkerheten när det gäller åldersuppskrivningar och åldersbedömningar av ensamkommande unga men för tillfället tycker vi att de här citaten är talande:

Petter Mostad, docent matematisk statistik, Chalmers tekniska högskola, Göteborg:
"De medicinska åldersbedömningarna har ett lågt bevisvärde, men Migrationsverket förleds att tro att eftersom det är vetenskapligt utfört har det högt bevisvärde. Finns det annan dokumentation måste man väga in den".

Anne Ramberg, Advokatsamfundet:
"Ålderstesten måste vara tillförlitliga och det är de ju uppenbarligen inte. Att bortse från att det andra testet har motsatt utgång kan inte betraktas som rättssäkert. Det kan man bara betrakta som godtycke".

"Migrationsverket ska göra en helhetsbedömning och beakta alla omständigheter. Jag har fått indikationer från ombud att man helt bortser från andra relevanta omständigheter. Om man har en åldersbedömning som talar till den unges nackdel så går man på den".

Claude Marcus, endokrinolog och professor i pediatrik, Karolinska sjukhuset:
"När flickor får mens varierar väldigt mycket i olika länder, precis som pubertetsåldern hos pojkar. En normal pubertet kan starta vid 10 års ålder och vid 15 års ålder. Det är den processen som styr skelettmognaden. Att använda det som ett mått på kronologisk ålder är så rättsosäkert att det är direkt oetiskt. Den som har en tidig pubertet kastas ut, den som har en sen får stanna".

Inge Axelsson, professor emeritus vid Mittuniversitetet:
"Åldersbedömningarna är inte användbara eftersom de inte testats på barn från Afghanistan eller Somalia".

Fredrik Tamsen, rättsläkare, Rättsmedicinalverket, doktorand Uppsala universitet:
"Att använda två metoder och gå på det resultat som indikerar högst ålder är en märklig form av 'benefit of the doubt'".

Nu väntar vi med spänning på svar från Migrationsverket och Socialstyrelsen.