Integration värd ett pris!

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 09:41 CEST

Nu på lördag den 2 oktober kommer NBV, Nykterhetsrörelsens Bildningsförbund, att dela ut årets Integrationsstipendie.
- I år känns det extra viktigt att lyfta fram det spännande och viktiga arbete som görs för att förhindra främlingsfientlighet och stärka integrationsarbetet. Vi gratulerar Sadeta Muric från Jönköping , Achraf Daryani från Uppsala och Hassan Hussein från Gävleborgsavdelningen till stipendiet och hoppas att andra kan inspireras till liknande arbete, säger NBV:s förbundsrektor Ulf Eriksson.

Stipendiet delas ut varje år på NBV:s förbundskonferens. I år hålls den i Sundsvall på Hotell Södra Berget den 1- 3 okt. Då kommer representanter för alla NBV:s avdelningar, medlemsorganisationer, samarbetsorganisationer och många fler att samlas för att diskutera framtiden och låta sig inspireras av intressanta föreläsningar och seminarier.
Det är 8:e året i rad som stipendiet delas ut och det har blivit ett bra sätt att uppmuntra och stärka det viktiga arbete som gör i samarbete med NBV runt om i landet.
– NBV har Integration som ett huvudområde tillsammans med Folkhälsa, Internationellt och Drogfrågan. Hos oss är det ett av fyra så kallade stråkområden och det är vi stolta över, säger Fadila Jasarevic, ansvarig för Integrationsstråket på NBV:s förbundskansli.
Den satsningen har över åren visat sig i statistiken. Idag utgör integrationsstråket ungefär en tredjedel av NBV:s verksamhet.
- Sverige Demokraternas senaste framgångar i valet har visat att det är alltmer viktigt att arbeta med frågor som rör allas lika värde. De demokratiska krafterna måste stärkas så att vi kan leda kampen för ett öppet och tolerant samhälle, säger förbundsrektor Ulf Eriksson.

För mer information eller kontakt med stipendiaterna ring:
Förbundsrektor Ulf Eriksson Mobil: 0733 72 63 01

Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, NBV, är nykterhetsrörelsens studieförbund. Verksamheten grundar sig på ett demokratiskt folkbildningsperspektiv och är öppen för alla. Vi tror på bildning som grund för samhällsförändring.

NBV, Box 12825, 112 97 Stockholm
Tel: 08-672 61 00, Fax: 08-672 61 20, E-post: info@nbv.se, Web: www.nbv.se