Wagner? Tja....

"Bäst man jobbar vidare vidare med komponerandet så slår det mig att jag nog är ganska så ensam idag som skriver både musik och libretto (text) till en ny opera. Tonsättaren brukar ju uteslutande komponera musik, men texten den står någon annan för, den så kallade librettisten. Artonhundratalets  Rickard Wagner hör till undantagen i det att han också skrev sina egna operalibretton. Men vad handlade de om egentligen? Jo, teman från medeltiden, gamla hjälteepos eller mossig mytologi med utspexade sagofigurer som springer omkring och fjantar sig. Wagner-älskare gör er icke besvär, ty jag hinner ducka. Skämt å sido, ytterst få operor som spelas idag handlar egentligen om vår egen tid, vilket ju är tämligen obegripligt när det finns historier som uppfinnaren Håkan Lans öden att ta sig an (jo då, han lever), eller Massieh Ullah Sadigi, som flydde från talibanerna i Afghanistan och kom vandrandes till fots in i vårt land. Det vimlar av aktuella OCH intressanta ämnen man kan dramatisera i text och musik. Ni har säkert själva en massa "moderna" tankar och idéer kring vad som skulle kunna bli en fantastisk operahandling. Icke desto mindre kör man Carmen år ut och år in, och liksom modifierar/moderniserar henne så att hon liksom passar in i samtiden.  Det är ganska löjligt egentligen. Var finns ambitionen att presentera ett operaverk som i alla väsentliga delar speglar VÅR tid?

Lennart Westman, för operan "I annan himmel" - ett operaverk i samtiden

WWW.NYOPERA.SE

• Litteratur

• Stockholm

En opera i vår tid kring ett passionerat men komplicerat kärleksdrama mellan Ivan och Amora som av en slump finner varandra på en kontaktsida på Internet.

www.nyopera.se

Lennart Westman