En helt ny produktgrupp från Oatly

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 09:40 CEST

Nu lanserar Oatly en helt ny produktgrupp i sitt sortiment.  Ett vegetabiliskt alternativ till yogurt, baserat på svensk havre - Havregurt. Gott om fibrer, bra för mage och hjärta.

Havregurt finns i två smaker – naturell och jordgubb. Precis som vanlig yogurt passar den till frukostflingorna eller som mellanmål. Havregurt innehåller en rad nyttigheter som kroppen behöver, bland annat fibrer, kalcium, vitamin D, riboflavin (vitamin B2), folsyra och vitamin B12.

Det har tagit Oatly flera år av forskning och utveckling att framställa ett alternativ till yogurt som har den rätta smaken och samtidigt bevarar havrens alla nyttigheter. En av dessa är betaglukaner, lösliga fibrer från havre som är bevisat bra för hjärtat och stabiliserar även blodsockret.

Genom sina konsumentpaneler har Oatly länge vetat att intresset är stort för ett havrebaserat alternativ till yogurt bland den stora grupp människor som inte tål mjölk eller som mår bättre av att hålla igen på intaget av mjölkprodukter. Nu finns ett vegetabiliskt alternativ till yogurt som varken innehåller mjölk eller soja.

– Nu kan man äntligen ställa något på frukostbordet eller servera ett mellanmål som alla kan må bra av, säger Monika Friis-Jespersen, Produktchef, Oatly.

Havregurt produktfakta Kartongförpackning, 1L, konsumentpris 29-31 kr/L,

Näringsvärde per 100 g - Havregurt naturell Energi: 280 kJ/65 kcal, protein 1,3 g, kolhydrater 10 g, varav sockerarter 4,5 g (naturliga sockerarter i havren), fett 2 g varav mättat fett 0,2 g, fiber 1 g, varav betaglukaner 0,5 g.

För innehållsförteckning gå in på www.oatly.se/havregurt

Kontaktperson Monika Friis-Jespersen, Produktchef, Oatly Mobil: 0733 09 48 18,
mail: monika.friis-jespersen@oatly.com