Här är matbutikerna som kan vinna Årets Stora Vegopris 2018

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2018 10:50 CET

Sveriges ledande restaurangguide White Guide lanserar i år en helt ny guide som bedömer matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Tillsammans med Oatly har kategorin Årets Stora Vegopris 2018 tagits fram. Syftet är att lyfta fram matbutiker som satsar på hållbarhet och som på ett kreativt och normbrytande sätt lyfter fram sitt växtbaserade utbud.

I Sverige står livsmedel för så mycket som en tredjedel av våra konsumtionsrelaterade växthusgasutsläpp. Av dessa genererar kött- och mejeriprodukter den största andelen utsläpp - hela 75 procent, trots att de endast svarar för 35 procent av vårt kaloriintag.

- En av vår tids största utmaningar är vårt rådande livsmedelssystem - det tär på planetens resurser utan att möta våra näringsmässiga behov. Forskare är överens om att vi måste ställa om till en mer växtbaserad kost, både för klimatets och hälsans skull, förklarar Carina Tollmar, hållbarhetschef på Oatly.

White Guide Green har testat drygt 350 butiker i Sverige och i kategorin Årets Stora Vegopris 2018 nomineras tre butiker som på ett framstående sätt arbetar med marknadsföring och försäljning av växtbaserade produkter i butik.

Följande matbutiker i Sverige kommer att placera sig på plats 1-3 när priserna i White Guide Green delas ut på en gala på Grand Hotel i Stockholm den 30 maj 2018.

- Coop Forum Visby, Visby – Mer vego med musik och kreativitet
- Hemköp Åhléns City, Stockholm – Inspirerande, inte bara för vegetarianer!
- Willys Storheden, Luleå – Sanslös tillväxt i vegohyllan

- Med de val vi gör i matbutiken har vi stor möjlighet att minska vårt klimatavtryck, och det absolut enklaste sättet är att välja mindre kött och mejeri. Genom Årets Stora Vegopris 2018 lyfter vi fram de matbutiker som är bäst på att göra det enkelt och attraktivt för konsumenter att välja växtbaserade produkter, kommenterar Jonas Persson-Follin, försäljningschef på Oatly.

Om White Guide Green

White Guide Green är ett samarbete mellan White Public AB och Bergkvist Publishing AB. Guiden genomförs med stöd av följande partners: KRAV, Oatly, REKO, Royal Greenland, Scan, Skånemejerier och Sydgrönt.

Kontaktpersoner

Cecilia Sjöholm, Corporate Communications Director, Oatly, 0708-359969 eller Cecilia.sjoholm@oatly.com

Pär Bergkvist, Initiativtagare och grundare till White Guide Junior, 070-3184543 eller par@bergkvistpublishing.se

Oatly grundades på 90-talet efter att forskare vid Lunds universitet gjorde den revolutionerande upptäckten att naturliga enzymer kan omvandla fiberrik havre till näringsriktig flytande föda, perfekt anpassad för människor. Idag är metoden patenterad och hela vårt produktsortiment hämtar sin kraft från svensk havre. Vi har huvudkontoret i Malmö och produktions- och utvecklingsanläggning i Landskrona. Varumärket Oatly finns i fler än 20 länder i Europa och Asien, och efterfrågan på våra produkter ökar snabbt.