Havregurt – tillbaka i butik

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 14:01 CET

Nu är Oatly Havregurt tillbaka, ett vegetabiliskt alternativ till yogurt, baserat på svensk havre. Havregurt finns i smakerna naturell och jordgubb och innehåller fibrer som är bra för mage och hjärta.

Precis som vanlig yogurt passar Oatlys Havregurt till frukostflingorna eller som mellanmål. Havregurt innehåller en rad nyttigheter som kroppen behöver, bland annat fibrer, kalcium, vitamin D, riboflavin (vitamin B2), folsyra och vitamin B12.

Det har tagit Oatly flera år av forskning och utveckling att framställa ett alternativ till yogurt som har den rätta smaken och samtidigt bevarar havrens alla nyttigheter. En av dessa är betaglukaner, lösliga fibrer från havre som är bevisat bra för hjärtat och även stabiliserar blodsockret.

Havregurten introducerades under hösten 2010 och fick ett väldigt positivt mottagande. Men när Oatly upptäckte att den inköpta syrningskulturen inte motsvarade produktspecifikationen, stoppades all försäljning.

Nu är Havregurten tillbaka med en ny syrningskultur som är noggrant kontrollerad för att motsvara alla Oatlys högt ställda krav. Och som alltid i Oatlys produkter utgörs basen av svenskodlad havre.

- Havregurten är ett efterlängtat alternativ till mjölkbaserad yogurt. Det har vi förstått genom alla frågor vi fått om när kommer tillbaka i butikshyllan, säger Ulrika Sydmark, kvalitetschef på Oatly.

Havregurt produktfakta

Kartongförpackning, 1L, konsumentpris 29-31 kr/L,

Näringsvärde per 100 g - Havregurt naturell

Energi: 280 kJ/65 kcal, protein 1,3 g, kolhydrater 10 g, varav sockerarter 4,5 g (naturliga sockerarter i havren), fett 2 g varav mättat fett 0,2 g, fiber 1 g, varav betaglukaner 0,5 g,  kalcium 120 mg, vitamin D 0,75 µg, riboflavin 0,21 mg, folsyra 30 µg, vitamin B12 0,38 µg.

För innehållsförteckning gå in på www.oatly.se/havregurt

Havregurt börjar säljas i butik under vecka 8.
Carina Tollmar, PR-ansvarig, Oatly
Mobil: 0708-479921
Mail: carina.tollmar@oatly.com

Högupplöst bild finns även på:
www.oatly.se/bildbank