iMat Fraiche vinner hälso-pris

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2015 07:50 CET

Hälsas Guldäpple delas varje år ut av tidningen Hälsa till produkter inom olika kategorier – alla med det gemensamt att de verkar för vår hälsa. I kategorin "mat" var Oatlys iMat Fraiche en av vinnarna.

Motiveringen till Hälsans Guldäpple var att iMat Fraiche ”tar raka vägen från havrefältet till grytan. Äntligen är det möjligt att göra goda dressingar som vegan.”

– Sanningen är att du inte ens behöver vara vegan för att gilla vår Fraiche. Om du också bryr dig om god mat – då är iMat Fraiche fraichen för dig. Förklarar Toni Petersson, VD på Oatly.

Men hur fungerar egentligen en havre-fraiche?

– Den används precis som gammal vanlig crème fraiche. Bara byt ut mot samma mängd iMat Fraiche och njut. Funkar lika bra varm som kall, och smakar prisbelönt bra!

Hälsas Guldäpple: Det är Hälsas läsare som nominerar potentiella vinnare av Hälsas Guldäpple. Därefter utses vinnare och hedersprisvinnare av en namnkunnig jury, där chefredaktör Maria Torshall har sällskap av överläkare Stefan Branth, kostexpert Pernilla Berg, Svensk Egenvårds informationsansvariga Jessica Agert, Previas marknadschef Ingrid Dilot, Hälsas reporter Eva Olsson och redaktionschef Anna Flodberg.

Oatly är ett svenskt företag med passion för havre och för att ge människor möjligheten att äta nyttigare. Maximalt näringsvärde till minimal miljöpåverkan. Fabriken ligger i Landskrona och all havre som används är svensk. Produkterna omfattar allt från havredryck till glass och fraiche och är populär bland såväl mjölkintoleranta som veganer och hälsomedvetna.  Idén till Oatly föddes vid Lunds Universitet, där professor Rickard Öste tillsammans med en forskargrupp intresserade sig för havrens möjligheter och hälsosamma effekter. Oatly säljer idag sina produkter i tjugotalet länder, omsätter cirka 200 miljoner kr och har drygt 60 anställda.