Ny havredryck med smak av apelsin och mango

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 14:29 CEST

Nu lanserar Oatly en ny havredryck med len och fräsch smak av apelsin och mango. Havredryck Apelsin & Mango innehåller nyttiga havrefibrer som gör gott för mage och hjärta. Drycken, gjord på svensk havre, har en låg fetthalt (0,5%). Sötman kommer naturligt från havren, 10 procent frukt och en liten gnutta socker.

I och med lanseringen utökar Oatly sitt sortiment av hälsosamma havredrycker, som erbjuder ett nyttigt alternativ för hela familjen.

– Med sin milda, läskande smak passar Havredryck Apelsin & Mango både stora och små. Att den dessutom innehåller fibrer är ett extra plus, säger Monika Friis-Jespersen, produktchef på Oatly.

Precis som Oatlys övriga produkter, är Havredryck Apelsin & Mango helt vegetabilisk. Ett bra livsmedel för dem som önskar mjölkfria eller sojafria produkter.

Produktfakta

Kartongförpackning, 1L, konsumentpris 17-19 kr.

Ingredienser: Havrebas (vatten, havre 10%), fruktkoncentrat (fruktos, koncentrat av apelsin och mangojuice, koncentrat av mangopuré, syra (citronsyra), arom, färgämne (betakaroten)). Innehåller 8% apelsinjuice, 1% mangojuice och 1% mangopuré.

NÄRINGSVÄRDE  PER 100 G:

Energi                                           240 kJ/ 55 kcal

Protein                                          1 g

Kolhydrater                                   11 g, varav sockerarter             8,5 g

Fett                                              0,5 g, varav mättat                  0,1 g

Kostfibrer                                      0,8 g, varav betaglukaner         0,4 g

Natrium                                        0 g

Av sockerarterna är ca 4,5 g tillsatt fruktsocker och ca 4 g naturliga sockerarter från havre.

Monika Friis-Jespersen, Produktchef, Oatly

Mobil: 0733 09 48 18, mail: monika.friis-jespersen@oatly.com