Oatly expanderar

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2015 06:30 CET

Efterfrågan på hälsosamma och hållbara livsmedel ökar och Oatlys försäljning av havrebaserade produkter går stadigt uppåt. Nu gör Oatly en större investering och bygger ut fabriken i Landskrona. Det innebär en rejäl höjning av produktionskapaciteten, från dagens 30 miljoner liter per år till 100.

Oatly har en mycket stark tillväxt, inte bara i Sverige utan även på sina andra nyckelmarknader i Europa. Toni Petersson, Oatlys vd menar att konsumenter fattar medvetna val i en helt annan utsträckning än tidigare och att de efterfrågar hälsosamma och hållbara produkter.

- Det är en global trend och jag tror att vi bara sett början på den. Vi vill bidra till ett mer klimatsmart samhälle genom att erbjuda konsumenter vegetabiliska mejerialternativ som har betydligt mindre klimatpåverkan än animaliska produkter, säger Oatlys vd.

Oatly planerar att investera cirka 350 mkr i ökad produktionskapacitet mellan 2016 och 2020. Utbyggnaden av produktions- och lagerkapaciteten kommer att ske stegvis, i takt med att fabriken byggs ut. Byggytan kommer att vara dubbelt så stor som idag när den nya fabriken står klar och ytterligare ca 75 personer kommer att anställas de kommande fem åren.

– Hållbara livsmedel är en framtidsbransch för Sverige. Det skapar arbetstillfällen, ett bättre klimat och friskare människor, säger Toni Petersson, Oatlys vd.

Oatly är ett svenskt företag med passion för havre och för att ge människor möjligheten att äta nyttigare. Maximalt näringsvärde till minimal miljöpåverkan. Fabriken ligger i Landskrona och all havre som används är svensk. Produkterna omfattar allt från havredryck till glass och fraiche och är populär bland såväl mjölkintoleranta som veganer och hälsomedvetna. Idén till Oatly föddes vid Lunds Universitet, där professor Rickard Öste tillsammans med en forskargrupp intresserade sig för havrens möjligheter och hälsosamma effekter. Oatly säljer idag sina produkter i tjugotalet länder, omsätter drygt 260 miljoner kr och har drygt 80 anställda.