Topp 3-placering för Oatly i Svensk Hållbarhetsranking

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 10:00 CET

Oatly har utsetts till ett av landets mest hållbara företag i Svensk Hållbarhetsranking, Sveriges största studie om hållbara varumärken. Studien ingår i en större forskningsstudie som bygger på intervjuer med 18 000 konsumenter. Oatly är det enda livsmedelsföretaget som hamnar i topp 3.

- Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly. kommenterar VD Toni Petersson

Det är Tony Apéria, forskare i Corporate Branding vid Stockholm Business School, Stockholms universitet, som står bakom Svensk Hållbarhetsranking. Studien ingår i Apérias forskning om sambanden mellan varumärke, anseende och hållbarhet och är baserad på 18.000 intervjuer som genomförts bland den svenska allmänheten i åldern 18-74 år. 190 av de största och mest kända konsumentföretagen har studerats.

Svenska folket har i undersökningen värderat företag utifrån de fyra huvuddimensionerna: samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens samt långsiktighet. Baserat på svaren har de deltagande företagen tilldelats ett index, där 100 är max. Oatly landar på ett index på 72, tätt efter Body Shop och Ikea med index på 73.

- De hälso- och klimatutmaningar vi står inför är globala, och vi måste hjälpas åt att hantera dem. En del i lösningen är att ställa om från animaliebaserad till växtbaserad produktion och konsumtion av livsmedel, och det är där vi har vårt fokus, förklarar Toni Petersson, och tillägger:

- Det känns extra roligt att vi som ett litet bolag tar en topplats bland så stora och kända varumärken.

Dr Tony Apéria kommenterar Oatlys resultat i studien:

-Företaget står ut i förhållande till andra företag i sin kategori genom att ha väldigt starka resultat i samtliga fyra dimensioner som bygger upp hållbarhetsindexet. Allmänheten kopplar Oatly till associationer som ”motverkar miljö- och klimathotet”, ”innovationer kring hållbarhet”, ”främjar hälsa och välmående” och ”ledningen deltar aktivt i debatten”.

-Oatly utmärker sig genom att ha extremt nöjda kunder. Bilden av Oatly är starkast i den yngre målgruppen, vilket är lovande för framtiden, avslutar Tony Apéria.

Kontaktpersoner Oatly:
Cecilia Sjöholm, Corporate Communications Director, tel: 0708-35 99 69, e-mail: cecilia.sjoholm@oatly.com

Carina Tollmar, Sustainability Manager, tel: 0708-47 99 21, e-mail: carina.tollmar@oatly.com

Kontaktperson rörande Svensk hållbarhetsranking:
Tony Apéria Dr, Brand and Reputation management, Stockholm Business School, Stockholm University, tel: 0707-75 29 17, e-mail: tony.aperia@sbs.su.se

Oatly grundades på 90-talet efter att forskare vid Lunds universitet gjort den revolutionerande upptäckten att naturliga enzymer kan omvandla fiberrik havre till näringsriktig flytande föda, perfekt anpassad för människor. Idag är metoden patenterad. Företagets mission är att förbättra både enskilda individers och hela planetens välbefinnande med ett produktsortiment som hämtar sin kraft från havre. Med huvudkontor i Malmö och produktions- och utvecklingsanläggning i Landskrona har Oatly södra Sverige som hemmaplan. Varumärket Oatly finns i fler än 20 länder i Europa och Asien. Företaget har ca 120 anställda och en omsättning på 369 MSEK (2015).