​Objekt360 - Ny 3D-teknik öppnar upp för interaktiva bostadsvisningar online

Objekt360 är en ny tjänst på den svenska marknaden och först ut att brett erbjuda kvalitativa 3D-visningar av olika typer av lokaler. Mäklarbranschen, med Svensk Fastighetsförmedling i spetsen, har snabbt tagit till sig och börjat använda tekniken. De bostäder där Svensk Fastighetsförmedling använt 3D-visning från Objekt360 har i genomsnitt genererat 300 procent längre besökstid på webbannonsen.

Amerikanska 3D-teknikföretaget Matterport:s svenska partner Objekt360 lanserades i maj 2015 och är redan Matterport:s största partner i Europa. Den första större mäklarkedjan som erbjuder sina kunder att visa bostäder till salu med 3D-visning online är Svensk Fastighetsförmedling. Mer än 150 bostäder är redan fotograferade.

- Allt fler ser fördelarna med en bostadsvisning som finns tillgänglig dygnet runt och äntligen är tekniken här. Det här är en tjänst vi pratat om, och längtat efter, i 10 år. Att digitalt kunna gå runt i en bostad, oavsett var man själv befinner sig, tjänar alla på - såväl säljare som spekulanter och köpare. Jag är stolt över att vi ligger i framkant med den nya 3D-tjänsten, säger Tanja Ilic, VD för Svensk Fastighetsförmedling AB.

Som svensk servicepartner till Matterport fotograferar och renderar Objekt360 alla typer av objekt med hjälp av Matterport:s kameror och teknik.

- Vi förstod snabbt att det skulle finnas ett stort intresse på just bostadsmarknaden för att visa upp bostäder till salu på ett modernt sätt. Idag vill en spekulant själv bestämma tidpunkten för visning och kunna få en verklighetstrogen bild av bostaden online. Tekniken låter spekulanten röra sig fritt i bostaden, i egen takt och oberoende av var man själv befinner sig. Jag tror att rörlig bild framöver kan bli en avgörande faktor vid valet av mäklare, säger Marcus Larsson, VD på Objekt360.

Tekniken, som Objekt360 erbjuder, fungerar helt oberoende av om man surfar på dator, telefon, eller platta, i alla webbläsare och utan att behöva ladda ner plug-ins. Bostaden fotograferas med speciella kameror som, genom en teknisk lösning, genererar interaktiva 3D-vyer av bostaden. Spekulanter kan ”gå omkring” i bostaden och har dessutom alla mått tillgängliga. Den interaktiva navigeringen görs enkelt via tangentbordets pilar eller touchskärm och gränssnittet känns igen från Google streetview.

Om Matterport
Located in Mountain View, CA, Matterport develops technology for capturing, creating, experiencing, and modifying 3D photographic models.

Om 3D-visning och tekniken bakom Objekt360
En specialkamera från Matterport ställs ut i rummet och tar snabbt tusentals bilder och mätpunkter, i ett snurr. För att fotografera en enrummare med kök och badrum krävs ett 10-tal olika kameraplaceringar. Bildfilerna skickas sedan upp i servrar där de renderas och modelleras för att skapadet digitala rummet. En komplett fotografering av en tvårumslägenhet på 70 kvadratmeter tar ca 40-60 minuter.

Om Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige. Kedjan har 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 200 franchisetagare. Under 2014 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling mer än 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett sammanlagt värde av 54 miljarder kronor.