Lokalbarometern: Fler lediga lokaler i Norrbotten

Nu ökar utbudet av kommersiella lokaler i Sverige. Det visar färsk annonsstatistik från Objektvision, Sveriges största marknadsplats för lediga lokaler på internet. I Norrbottens län har lokalutbudet ökat  med fem procent. Idag finns 59 lediga lokaler i Norrbotten.

I hela landet har antalet lediga lokaler ökat från 9815 i september förra året till 10107 i år. Över en tredjedel, 36 procent av alla lediga lokaler finns i Stockholms län. 20 procent finns i Västra Götaland och 15 procent finns i Skåne. Den enda regionen med en storstad där utbudet krymper är i Västra Götaland, där antalet lediga lokaler minskat från 2025 för ett år sedan till 1996 i år.

- En förklaring till ökningen kan vara att högkonjunkturen ännu inte har slagit igenom på lokalmarknaden, säger Ulf Magnusson, VD för Objektvision. Generellt är det alltid så att det blir fler lediga objekt när det är dåliga tider.

Statistiken i Lokalbarometern är baserad på mätningar gjorda 14 september.

- Det finns intressanta saker att uppmärksamma i den här mätningen, säger Ulf Magnusson. I förhållande till antal sökningar efterfrågar verkar det finnas störst behov av butikslokaler enligt vår senaste användarundersökning. Men butiker är den lokaltyp som det finns minst av på marknaden just nu. Det går alltid bra att höra av sig till oss med frågor gällande en viss typ av område eller ett visst utbud.

Idag är det kontorslokalerna som finns i flest antal i Sverige, 7210 stycken. De lediga lagerlokalerna är 2087 till antalet, butikslokalerna 1527 stycken och industrilokalerna 1079. Det är ett större utbud av stora lokaler än små. Det finns just nu i Sverige 1444 lediga lokaler under 50 kvadratmeter och 3795 över 500 kvadratmeter.

Antal lediga lokaler per län (procentuell förändring sedan september 2009 inom parentes)

Stockholm 3361 (+2,3%)
Västra Götaland 1996 (-1,4%)
Skåne 1554 (+3,4%)
Blekinge 97 (-3%)
Dalarna 193 (+25%)
Gotland 29 (+50%)
Gävleborg 180 (+30%)
Halland 104 (-9%)
Jämtland 87 (+48%)
Jönköping 164 (+14%)
Kalmar 132(-3%)
Kronoberg 112 (+10%)
Norrbotten 59 (+5,3%)
Södermanland 196 (-6%)
Uppsala 254 (+3,6%)
Värmland 267 (+3,9%)
Västerbotten 61 (+1,6)
Västernorrland 198 (+1%)
Västmanland 255 (+30%)
Örebro 156 (+7%)
Östergötland 405 (-3%)

Objektvision kan ta fram statistik över kommersiella lokaler för orter över hela Sverige.

• norrbotten

• Norrbotten