Lokalbarometern: Fler lediga lokaler i Norrbottens län

Nu ökar utbudet av lediga lokaler något jämfört med maj förra året, i Norrbottens län med 2 procent. Trots detta minskar samtidigt tiden som butiker, industrilokaler, kontor och övriga lokaler är utannonserade. Det framgår av statistik från Objektvision, Sveriges största marknadsplats för lokaler.

Just nu finns det 9 259 lediga lokaler i Sverige vilket är 27 stycken fler än vid samma tid förra året. Under stora delar av 2010 och 2011 minskade antalet lediga lokaler, men trenden ser nu ut att ha stannat upp. Annonseringstiden är trots detta kortare idag. Nu utannonseras lediga lokaler i genomsnitt under 389 dagar vilket är 17 dagar kortare än för ett år sedan.

-  Sverige har en stabil ekonomi men tillväxtprognosen för 2012 är nedskruvad i spåren av statsskuldkrisen i Europa, säger Ulf Magnusson, VD för Objektvision.se. Att det ändå verkar gå fortare att få sin lokal uthyrd idag än för ett år sedan, kan vara ett tecken på att Euro-krisen inte lamslår gemene man. Det finns en försiktig optimism i luften och fler väljer både att annonsera ut och hyra nya lokaler till sin affärs- eller kontorsverksamhet.

Det finns även stora regionala och lokala skillnader vad gäller lokalutbudet. Exempelvis råder det brist på kontorslokaler i centrala Stockholm, trots att länet i stort har 5-procentig ökning av lokaler jämfört med maj 2011. Den största ökningen av lediga lokaler kan man se i Västerbotten, Jönköping och Södermanland. I Kalmar och Dalarna minskar utbudet mest. Det är också stora skillnader över landet när det gäller hur lång tid det tar att få en lokal uthyrd. I Västerbotten, Västra Götaland och Halland går det fortast att hitta hyresgäster till lokalerna, medan det tar längst tid att hyra ut lokaler i Blekinge, Gotland och Dalarna.

Antal lokaler/län (Förändring jämfört med maj 2011 inom parentes)
Blekinge län, 88, (- 2%)
Dalarnas län, 162, (- 20%)
Gotlands län, 30 ( - )
Gävleborgs län, 141 (- 5%)
Hallands län, 154 ( 5%)
Jämtlands län, 85, (6 %)
Jönköpings län, 142, (22%)
Kalmar län, 80 (- 29%)
Kronobergs län, 101 (- 6%)
Norrbottens län, 60 (2%)
Skåne län, 1 564 (3%)
Stockholms län, 3 198 (5%)
Södermanlands län, 208, (18%)
Uppsala län, 261, (1 %)
Värmlands län, 222 ( - 8%)
Västerbottens län, 100 (47%)
Västernorrlands län, 201 ( - 0,5%)
Västmanlands län, 153, (7% )
Västra Götalands län, 1 834, (10%)
Örebro län, 136,( -6 %)
Östergötlands län, 339, (-2%)
Hela Sverige, 9 259, (0,3%)

Antal genomsnittliga utannonseringsdagar/län
Östergötland län, 552
Hela Sverige, 389

Fakta om mätningen:
Totalt finns det just nu 9259 lokaler att hyra runt om i Sverige. Mätningen är gjord den 1 maj 2012.
Siffrorna kommer från Objektvision.se, Sveriges största marknadsplats för lokaler.
Vi kan ta fram statistik som gräver djupare i samtliga Sveriges län och kommuner. Hör av er till objektvision@greenhillrelations.se.

• Norrbotten