Lokalbarometern: Marknaden för lokaler minskar i Kronobergs län

Utbudet av lediga lokaler i Sverige har minskat med hela 4,2 procent sedan december. Det visar annonsstatistik från Sveriges största marknadsplats för lediga lokaler, objektvision.se. I Kronobergs län har utbudet minskat med nära sex procent.

Den typ av lokaler som minskat mest sedan december är butiker, där utbudet nu är 7,2 procent mindre än det var i december. I vissa län har utbudet av butikslokaler minskat kraftigt, exempelvis Västerbotten och Östergötland med 18,8 respektive 17,4 procent. Också storstadsregionerna Västra Götaland och Stockholms län har allt färre lediga butikslokaler, 15,1 procent färre i Västra Götaland respektive 11 procent färre i Stockholms län.

Även de lediga industri- och verkstadslokalerna minskar, med 5,8 procent jämfört med december. Kontorslokalerna har blivit 4,4 procent färre och utbudet av lager och förråd har minskat minst med 2,8 procent.

- Vår februarimätning bekräftar vad vi såg redan i december då utbudet sjönk med 3,6 procent, säger Ulf Magnusson, VD på Objektvision. Den troliga tolkningen av siffrorna är att konjunkturen gör att lokaler blir mer eftertraktade och utbudet minskar.

Av de tre storstadskommunerna minskar utbudet av lokaler mest i Stockholm, med 8,5 procent. I Göteborg minskar det med 6,9 procent och i Malmö med 1,1 procent.

Endast sju av Sveriges 22 län bryter mot trenden med ett ökat utbud av lokaler: Blekinge, Dalarna, Gotland, Gävleborg, Norrbotten, Skåne samt Uppsala län.

Kronobergs län, Feb 2011, Dec 2010

Kontor, 6924, -4,38 %
Kontorshotell, 502, -2,14 %
Övrigt, 1368, -4,67 %

* Eftersom en lokal kan finnas i flera kategorier samtidigt så blir summan av de olika lokaltyperna mer än Samtliga lokaler.

Fakta om mätningen:
Mätningen genomfördes den 1 februari. Siffrorna jämförs med den 14 december 2010 samt den 28 januari 2010.
Mätningen omfattar kommersiella lokaler som industrier, verkstäder, kontor, lager/förråd, kontorshotell, som annonseras ut på Objektvision.se, Sveriges största marknadsplats för kommersiella lokaler.
Objektvision kan ta fram specialstatistik på kommunnivå. Hör av er till objektvision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.

• kronobergs län

• Kronoberg