Lokalbarometern: Stor ökning av lediga lokaler i Uppsala

Allt fler lokaler står nu tomma. Statistik från annonsplatsen Objektvision.se visar att utbudet av lediga lokaler har ökat med 3 procent under 2009 men att variationerna i landet är stora. I Uppsala län finner företag på jakt efter nya lokaler nu ett 6 procent större utbud jämfört med januari. Samtidigt har antalet outhyrda lokaler i Norrbotten, Västerbotten och Västmanland börjat att krympa.

- Antalet lediga lokaler har generellt sett ökat sedan finanskrisens början, säger Marianne Olseryd Engqvist, VD för Objektvision. Mellan januari 2008 och januari 2009 ökade utbudet av lediga lokaler i Sverige med 26 procent. Därefter har trenden planat ut en hel del även om det fortfarande ökar, men i vissa län är lokalutbudet nu till och med mindre än i början av året.

Objektvisions mätning av antalet lokalannonser under 2009 visar att utbudet i hela Sverige har ökat med 3 procent. I Norrbottens, Västerbottens och Västmanlands län minskar antalet lediga lokaler något, medan Gävleborg tillsammans Hallands, Jönköpings och Kronobergs län står för den procentuellt
sett största ökningen under året.

I mätningen ingår såväl butikslokaler som industrier, verkstäder, kontor, kontorshotell, lager samt förråd. Totalt finns det i maj 10049 lediga lokaler utannonserade på Objektvision.se.

Län / Lediga lokaler maj -09 / Procentuell ändring sedan jan -09

Halland / 95 / 27%