Blodgivare räddar liv flera gånger om!

Octapharma medverkar just nu i blodgivningskampanjen Missing Type. Sedan den 15 augusti har vi sett att bokstäverna A, B och O försvinner ur gatuskyltar, företagsnamn, affärsskyltar, på internet m.m. Bokstäverna symboliserar de blodgrupper som alltid måste finnas i sjukvården för att den ska fungera. Kampanjen upplyser om den ständiga blodbristen i världen och uppmanar fler människor att bli blodgivare. Det är en internationell blodgivningskampanj som genomförs i 21 länder och som Sveriges blodcentraler också samarbetar kring.

Vissa har något som andra saknar. Av blodplasma kan Octapharma tillverka läkemedel som ersätter det som saknas i blodet hos andra. Det donerade blodet separeras och delas upp i röda blodkroppar, trombocyter och blodplasma redan på Blodcentralen. De röda blodkropparna, trombocyterna och en del blodplasma används till patienter i den svenska sjukvården. Octapharma köper sedan en stor mängd av den blodplasma som svensk sjukvård inte behöver och använder den som råvara i sin tillverkning av livsviktiga läkemedel. Blodplasman innehåller nämligen en mängd viktiga proteiner som gör så att exempelvis blödningar kan stoppas eller så att immunförsvaret fungerar som det ska.

De som använder våra läkemedel kan vara patienter inom intensivvården, som behöver läkemedel för att deras blod ska upprätthålla sina normala funktioner. Andra är kroniskt sjuka på grund av någon brist i sitt immunförsvar eller koagulationssystem. Tack vare blodgivare kan personer med exempelvis immunbrist eller blödarsjuka behandlas regelbundet och därmed leva ett aktivt liv.

Octapharma stödjer den viktiga blodgivningen eftersom vi tycker att det är självklart att patienter på svenska sjukhus har god tillgång till både transfusionsblod och livsviktiga läkemedel.

Presskontakt:
Per Eriksson, Octapharma
0730-681589, per.eriksson@octapharma.se

• octapharma
  • intensivvård
  • blödarsjuka
  • immunbrist
  • blödningar
  • immunglobulin
  • blodplasma
  • blodgivning

Octapharma är ett globalt svenskägt läkemedelsbolag med huvudkontor i Schweiz. Vi utvecklar, tillverkar och säljer plasmabaserade proteinläkemedel för behandling av bl a blödarsjuka, immunbristsjukdomar och koagulationsrubbningar inom intensivvården. Vi utvecklar också proteinläkemedel framställda med genteknologi. Företaget grundades 1983 och är en av de största aktörerna på den internationella blodplasmamarknaden. Octapharma har ca 7000 anställda i 80 länder med tillverkning i Sverige, Österrike, Frankrike, Tyskland och Mexiko. Den svenska delen av Octapharma med ca 700 anställda finns i Stockholm. Tillväxten är snabb och omsättningen 2015 var 1,5 miljarder Euro.

Per Eriksson

Presskontakt Head of Market Communication Communication +46-856643380