Familjeföretaget Octean kämpade i två år mot Göteborgs stad – i veckan vann de i förvaltningsrätten

- I dag är konsumenter väldigt kunniga och medvetna, inte minst när de väljer livsmedel och kosttillskott. Allt fler vill undvika onödiga tillsatser och för oss var det självklart att upplysa våra kunder om att produkten Original Silicea för hår, hud och naglar är naturlig och utan konserveringsmedel. Vi har aldrig tvivlat på det rätta i att upplysa konsumenterna om produktens karaktär och är oerhört glada nu när även Förvaltningsrätten instämmer och ger oss rätt, säger Hanna Magnusson, vd på Octean AB.

Även branschföreningen Svensk Egenvård har följt fallet med intresse och är väldigt glada över den positiva domen.

- Det finns en tendens att företag i egenvårdsbranschen inte alltid får nämna de unika fördelar och hälsopåståenden deras produkter har. Det är synd, i många fall är det information konsumenterna verkligen efterfrågar och jag är övertygad om att Förvaltningsrättens positiva dom i slutändan gynnar just konsumenterna allra mest. Dagens köpare av egenvårdsprodukter vill ha mycket information och nu får de tillgång till en ännu tydligare märkning, säger Mats Nilsson, vd för Svensk Egenvård.

Fakta: Den 10 oktober 2011 beslutade Miljö- och klimatnämnden i Göteborgs stad att förbjuda Octean AB att fortsätta distribuera kosttillskott Original Silicea med hänvisning till brister i produktens märkning. Bristen bestod i att Octean på förpackningen skriver att Original Silicea inte innehåller konserveringsmedel med märkningen ”Utan konserveringsmedel”.

Original Silicea är idag ett av Sveriges mest sålda kosttillskott för vackert hår, fin hud och starka naglar. Den har funnits på den svenska marknaden i drygt 20 år och på den europeiska marknaden i drygt 55 år. Produkten innehåller noga utvalda näringsämnen för hår, hud och naglar och kiselgelen är utan konserveringsmedel. Den säljs idag på apotek och i hälsofackhandeln.

Octean  AB är ett familjeägt egenvårdsföretag som tillverkar, marknadsför och säljer kosttillskott, medicintekniska produkter och hudvårdsprodukter för människor och djur. I Octeans produktportfölj finns både internationella och egna varumärken, som till exempel Original Silicea,Original Siicea MAN, Silicea Mag-Tarm, Silicea Mag-Tarm Direkt, BI-PRO Bi-Salva, Glyc +Omega PLUS, Aktiv Djurvård-serien, mn8, 4-pain och LadyCare. Octean är certifierad enligt ”System för säkra kosttillskott till konsument”  Läs mer på octean.se