En historisk invigning. Nu öppnar Nordic Sea Winery i Simrishamn

Efter en högtidlig invigning, med närvaro av Skånes landshövding Margareta Pålsson, är Nordic Sea Winery på Österlen nu officiellt öppet för allmänheten. På Nordic Sea Winery kan besökare uppleva vinproduktion i världsklass och ta del av hur man framställer vin – från druva till färdig produkt. Inbäddat bland vinstockar finns ett showroom med vinbar och restaurang i toppklass. Här erbjuds även dagligen vinprovningar.

Genom att öppna Nordic Sea Winery för besökare vill Oenoforosgruppen tillmötesgå det stora intresse som finns hos allmänheten för vinproduktion. Nordic Sea Winery blir ett unikt besöksmål på Österlen. I den ekfatsformade restaurangen finns en vinlista med ett 60-tal viner som kan provas på glas och ytterligare ett par hundra viner på flaska. Menyn består av ett antal väl utvalda rätter med internationella och svenska råvaror.

Syftet med att förlägga produktionen till ett eget vineri i Sverige är att skapa viner av ännu högre kvalitet. På Nordic Sea Winery kan vinet följas och kontrolleras genom varje moment i produktionskedjan. På vineriet finns hög kompetens och lång erfarenhet, här arbetar fem personer i  det ultramoderna laboratoriet med uppföljning, analys och utveckling, fem internationella och erfarna vinmakare, en kvalitetsingenjör samt en kvalitetschef. Vineriet är byggt för att klara såväl Sveriges stränga livsmedelsregler som internationell standard och granskning.

Under invigningen höll Skånes landshövding Margareta Pålsson samt Simrishamns kommunalråd och ordförande Anders Johnsson tal. Båda underströk den stora betydelse Nordic Sea Winery utgör för regionen. De räknar med att Nordic Sea Winery blir en populär besöksattraktion.

- "Att Nordic Sea Winery dessutom redan är en av de största arbetsgivarna i Simrishamns kommun är fantastiskt", uttryckte landshövdingen entusiastiskt för de 160 personer som hade samlats till invigningen.

Ytterligare ett mervärde är de miljövinster som skapas genom minskade transporter.

Vi ser fram emot att ta emot besökare, redan första dagen fanns drygt 50 intresserade konsumenter på plats. Varmt välkommen till en vin- och matdestination i världsklass!

Kontakta Lisa Lind, lisa.lind@oenoforos.se / 070-666 04 21, för mer information, bilder, besök och personliga intervjuer. Bilder finns under Oenoforos på My News Desk.

• Nordic Sea Winery startade 2008 i Simrishamn
  • Bakom Nordic Sea Winery står Oenoforosgruppen med koncernchef Takis Soldatos
  • Oenoforosgruppen har ca 500 varumärken i sin portfölj och är Systembolagets största leverantör av vin
  • Ett femtiotalvarumärken produceras på Nordic Sea Winery
  • Nordic Sea Winery har en produktionskapacitet på 50 miljoner liter vin per år
  • Idag produceras 650 000 liter ekologiskt vin på Nordic Sea Winery. Målsättningen är att så stor andel som möjligt av produktionen ska vara ekologisk
  • Totalt har 500 miljoner kronor investerats in Nordic Sea Winery
  • Druvorna skördas, pressas och jäser i sitt ursprungsland för att sedan transporteras till vineriet i Simrishamn där vinet förädlas, lagras och buteljeras
  • Sverige är den största marknaden för Oenoforosgruppen. Vinerna exporteras också till ett
    tjugotal länder, däribland våra grannländer Norge, Finland och Danmark, men också till Japan, Indonesien, Kanada, England samt vinländer som Italien och Frankrike.
  • Nordic Sea Winery har cirka 90 anställda
  • Kuriosa: Från och med juni är adressen till Nordic Sea Winery ändrad från Fabriksgatan till Vingatan
  • Läs mer om Nordic Sea Winery på www.nordicseawinery.se