Italiensk favorit - nu på box!

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 08:01 CEST

Il Conte Montepulciano d’Abruzzo - ett populärt toppsäljande vin från Italien lanseras nu i 3-liters box i Systembolagets beställningssortiment.

– Vi har sedan tidigare Il Conte Montepulciano d’Abruzzo i vårt sortiment på 750 ml flaska och eftersom det visat sig vara ett uppskattat vin som fått bra recensioner i flera olika sammanhang* har vi valt att lanserera vinet även på box, berättar Flavia Bergström Senior Brand Manager på Oenoforos AB.

Il Conte Montepulciano d’Abruzzo är ett rött italienskt vin som görs på druvan Montepulciano i regionen Abruzzo i Italien. Druvan är Italiens näst mest odlade druva efter Sangiovese och den trivs längs Italiens östkust från Marche till Puglia. Ofta gör man en blend med den här druvan och förutom till rött vin så används Montepulciano-druvan även till rosévin.

Italienska viner är bästsäljande i Sverige och den här vinstilen är ett vin som passar till höstens milda grytor som vi gärna tillagar med svamp och vilt eller nötkött (t ex kalops) nu när mörka höstkvällar inspirerar till genuin och traditionell matlagning.

Vinet är gjort på ekologiskt odlade druvor som kommer från regionen Abruzzo.

Il Conte Montepulciano d’Abruzzo kostar 169 kr.

ÖVRIG FAKTA OM VINET:

ALK: 13%

ARTIKELNR: 73745

PRIS: 169 kr

VOLYM: 3000 ML

SORTIMENT: Beställningssortiment

AVSÄNDARE: Oenoforos AB

*Veckans dryckestips i Icakuriren 16/7 2012, 4 fyrar i GP 20/1 2012, Fynd! i Dina Viner nr 17 2012 och Bästa köp! i Allt om Vin nr 1 2011.

ÖVRIGT:

Samma vin finns sedan tidigare på flaska i ordinarie sortiment på Systembolaget - Il Conte Montepulciano d’Abruzzo, art. nr. 2322, 64 kr.

___________________________________

För mer information kontakta:

PR-ansvarig Camilla Ericson,  0768-93 11 02

Oenoforos AB

Oenoforos AB

Oenoforos är Sveriges mest dynamiska och innovativa företag inom vinbranschen. Vårt motto lyder ”väl valda viner” – vi har alltid prisvärdheten som ledstjärna i vårt arbete med kvalitetsvin till bästa pris. Vi importerar, marknadsför och distribuerar förstklassiga viner och har ett stort och brett urval av pris- och kvalitetsmässigt fina viner från hela världen.

Carovin AB

Carovin är en vin- och spritimportör av högkvalitativa produkter i mellan- och högprissegmentet. Vi importerar vin från de flesta vinproducerande länderna i världen och väljer ut de bästa producenterna från varje vinregion. I vår portfölj hittar man spännande och unika produkter som är valda med omsorg. Vi levererar till Systembolaget och de bästa restaurangerna i Sverige. Carovin är verksamt på marknaden sedan 1995 och har etablerat sig som en kvalitetsleverantör.

Takis Soldatos - pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2009 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.