Lansering av högklassiskt dessertvin från Brochet - Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015

Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015 lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 1 juni 2018. ”Riktigt bra”, ”Toppkvalitet till ett orimligt lågt pris” och ”Älskar vinet” är ord som har hörts från vinskribenterna. Vi tror oerhört på denna lansering. Nu gäller det bara för konsumenterna att komma ihåg hur trevligt och uppskattat ett riktigt gott dessertvin är.

Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015 är det första dessertvinet från Brochet. Grand Cru-klassificeringen anger att det är vinet har den högsta kvalitetsbeteckningen.

- En cool känsla uppstår runt bordet när ett riktigt gott dessertvin serveras. Från att stämningen kan vara något däst, efter tilltugg, förrätt och huvudrätt, stannar alla upp. "WOW, vad är det vi har i glasen?" Samtalet runt bordet handlar plötsligt om den gemensamma upplevelsen av vinet. Ett bra dessertvin är en fantastisk energihöjare. Lisa Lind, Oenoforosgruppen.

Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015
129 kr ● Art 4655 ● Ordinarie sortiment ● 1/6 ’18 ● Ca 145 butiker ● Ekologiskt & Veganskt

Färg: Mörkt gul färg av övermogna druvor
Doft:  En kaskad av sötmogna dofter som; saffran, gula söta plommon, aprikoskärna, honung och marsipan
Smak: Söt men frisk smak, friskare än doften anger, med komplex god frukt och aningen ädelsötma i eftersmaken
Passar till: Gärna bakverk med kvitten eller gula plommon, tarte tatin på päron, plommon och körsbär. Vinmakaren Frédéric delar med sig av sin familjs favoritdesserter bifogat
Tillverkning & lagring: Druvorna till detta vin handplockas i Grand Cru-området Quarts de Chaume, beläget på den högra sidan av floden Layon i Loire. Vinet produceras på näst intill torkade druvor
Tillfälle: Som avslut efter en middag, till dessert, som dessert eller på eftermiddagen till en söt kaka

Familjen Brochets hemliga familjerecept
Inför lanseringen av Brochet Quarts de Chaume Grand 2015 delar vinmakaren Frédéric Brochet med sig av sina bästa familjedesserter. Desserterna, vars recept tidigare bara funnits inom familjen. Några recept kommer från Frédérics farmor, något annat från Faster Paulette. Se bilaga för de "hemliga" recepten!

Till recepten