Ny topproducent från Bourgogne i samarbete med Carovin!

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 11:09 CET

Henri Boillot, välkänd bourgogneproducent, har inlett samarbete med Carovin. Carovin är en svensk vinimportör av kvalitetsviner från hela världen. Samarbetet med Henri Boillot inleds med lansering av fyra toppviner i februari.

Den 1 februari lanseras fyra Premier Cru-viner i beställningssortimentet på Systembolaget, två vita; Meursault Charmes och Chassagne-Montrachet Les Embrazées och två röda; Volnay Les Fremiets och Beaune Clos du Roi. Alla vinerna finns i mycket begränsad mängd.

”- Exklusiva viner som dessa, från en erkänt duktig vinmakare från Bourgogne, sätter guldkant på viken middag som helst”, säger produktchef Johan Lund hos Carovin.

Boillot är ett av familjeföretagen i Bourgogne. De har producerat vin i Meursault sedan 1855 och det är idag femte generationen Boillot som leder firman.

Egendomen består av 14 hektar odlingar och produktionen omfattar både vitt och rött vin. En stor del av produktionen kommer från de egna odlingarna men Henri Boillot köper också druvor från Premier Cru- och Grand Cru-vingårdar i olika delar av Bourgogne.

Som den kvalitetsproducent Henri Boillot är gäller mycket noggrant arbete i vingårdarna och varken herbicider eller pesticider används på vinstockarna som har en snittålder på 45 år. Självklart är man lika noga vid jäsning och lagring och bara de bästa druvorna används för att säkerställa den höga kvalitet som är signum för Henri Boillot och hans viner. De vita vinerna jäser i 350-liters fat, de röda genomgår kallmaceration före jäsning för att laka ur färg och smakämnen ur skalen, sedan lagras alla viner på ekfat, som varierar i storlek och ålder.

Lanseras 1 februari:

2010 Meursault 1:er Cru Les Charmes, 619 kr (art. nr. 74465)

2010 Chassagne-Montrachet 1:er Cre Les Embrazées, 539 kr (art. nr. 74993)

2010 Beaune 1:er Cru Clos du Roi, 479 kr (art. nr. 74569)

2010 Volnay 1:er Cru Les Fremiets, 569 kr (art. nr. 74892)

_________________________________________

För bilder och mer information kontakta:

PR-ansvarig Camilla Ericson, 0768-93 11 02

Oenoforos AB / Carovin AB

Oenoforos AB

Oenoforos är Sveriges mest dynamiska och innovativa företag inom vinbranschen. Vårt motto lyder ”väl valda viner” – vi har alltid prisvärdheten som ledstjärna i vårt arbete med kvalitetsvin till bästa pris. Vi importerar, marknadsför och distribuerar förstklassiga viner och har ett stort och brett urval av pris- och kvalitetsmässigt fina viner från hela världen.

Carovin AB

Carovin är en vin- och spritimportör av högkvalitativa produkter i mellan- och högprissegmentet. Vi importerar vin från de flesta vinproducerande länderna i världen och väljer ut de bästa producenterna från varje vinregion. I vår portfölj hittar man spännande och unika produkter som är valda med omsorg. Vi levererar till Systembolaget och de bästa restaurangerna i Sverige. Carovin är verksamt på marknaden sedan 1995 och har etablerat sig som en kvalitetsleverantör.

Takis Soldatos - pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2009 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.