​NYA Spy Valley Iced Sauvignon Blanc - gjort på frysta druvor

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2017 13:31 CEST

Dessertvinet Spy Valley Iced Sauvignon Blanc från Nya Zeeland - gjort på frysta handplockade druvor. 119kr, nr 2350, ord.sort

Den 1 september lanseras Spy Valley Iced Sauvignon Blanc 2015 i Systembolagets fasta sortiment. Ett Nya Zeeländskt vitt dessertvin gjort på frysta handplockade Sauvignon Blanc-druvor. En minutiös process ligger bakom Spy Valley Iced Sauvignon Blanc, där risken är hög men när alla faktorer lyckas är resultatet slående. Spy Valley Iced Sauvignon Blanc har förförisk fruktsötma, bra struktur och balanserad syra.

Druvorna till Spy Valley Iced Sauvignon Blanc kommer från vindistriktet Marlborough, på norra delen av Nya Zeelands sydö. De finaste Sauvignon-druvorna handplockas direkt vid första köldknäppen, när druvorna har blivit angripna av ädelröta, för att sedan kylas ner ytterligare till -22 grader. Medan druvorna fortfarande är frusna pressas druvsaften långsamt ur druvorna. Fruktjuicen är då starkt koncentrerad och fylld med massor av naturlig sötma. Fruktjuicen får jäsa i franska ekfat för och därefter lagras i nio månader i ståltank innan de buteljeras.

"Med Spy Valley Iced Sauvignon Blanc har vinmakarna bakom vinet tagit den speciella processen för att tillverka Ice Wine till en ny dimension och vinet är ett fantastiskt tillskott på Systembolaget", berättar produktchef Josefin Andreasson.

Spy Valley Iced Sauvignon Blanc har en fruktig smak med inslag av aprikos, nektar och torkad frukt. Vinet har viss fyllighet och syra vilket gör att vinet till ett fräscht och friskt dessertvin. Spy Valley Iced Sauvignon Blanc passar till fruktdesserter och mogna ostar med sälta.

Spy Valley Iced Sauvignon Blanc 2015

Pris: 119 kr
Volym: Halvflaska (375 ml)
Artikelnummer: nr 2350