Svenska vineriet, Nordic Sea Winery, satsar på Östersjön

För andra året i rad har Nordic Sea Winery i Simrishamn genomfört en konstauktion till förmån för havsmiljön i Östersjön. Tack vare auktionen skänker man i år 37 000 kronor, jämfört med 24 000 kronor år 2015, till Marint Centrum för genomförande av aktiviteter som spökgarnsdraggning, strandstädning samt seminarium. Konstverken består av ekfat som tidigare lagrat vin i vineriet som lokala konstnärer på Österlen skapat konst av.

I havet utanför Österlen finns skräp och tappad fiskeutrustning. Dessa gör stor skada för havsmiljön och påverkar både miljö och fiskenäringen. Oenoforosgruppen med Nordic Sea Winery möjliggör nu en rad viktiga aktiviteter under temat ”Hjälp oss städa Östersjön”.

Madeleine Lundin från Marint Centrum i Simrishamn är glad att få förtroendet att förvalta resultatet även i år.

- Marint centrum har arbetat med problematiken med marint avfall och spökgarn i flera år. Våra kartläggningar av spökgarn visar att problemet är mycket mer utbrett än man tidigare trott. Tack vare bidraget kan vi skapa en kraftfull insats både vad gäller att rensa havet, men också att sprida kunskap om problemets orsaker och framför allt lösningar. Ju fler människor som blir insatta i dessa frågor, desto snabbare får vi till en varaktig förändring och en bättre miljö i Östersjön.

Nordic Sea Winery i Simrishamn är en av Europas mest moderna vinanläggningar, här produceras flera av Systembolagets mest kända viner, däribland Mauro, Il Conte och Raccolto. Vinet transporteras som råvara till Nordic Sea Winery där det blandas, buteljeras och tappas på box. Denna hantering innebär stora miljövinster genom minskade transporter genom Europa.

Pressinbjudan till våren/försommaren
Anmäl intresse för mer information och inbjudan till aktiviteter till lisa.lind@oenoforos.se

Mer om Oenoforosgruppen

Oenoforosgruppen består av Oenoforos, som utvecklar egna varumärken, importören Carovin, medlemsklubben Senses Wineclub samt Nordic Sea Winery, det egna vineriet och produktionsanläggningen i Simrishamn. Grundare, ägare och koncernchef är Takis Soldatos.

Oenoforos AB -
Sveriges mest innovativa företag inom vinbranschen. Med mottot ”väl valda viner” och prisvärdheten som ledstjärna representerar Oenoforos ett stort och brett urval av kvalitetsvin från hela världen.

Carovin AB - vin- och spritimportör av högkvalitativa produkter i mellan- och högprissegmentet. Carovin importerar vin från de flesta vinproducerande länderna i världen och väljer ut de bästa producenterna från varje vinregion.

Senses Wineclub - vinklubb för vin- och matintresserade med över 60 000 medlemmar. Senses Wineclub genomför provningar och mässor runt om i Sverige.

Nordic Sea Winery - en av norra Europas mest moderna vinanläggningar finns i Simrishamn. Här produceras flera av Systembolagets mest kända viner, däribland Mauro, Il Conte, Raccolto, Umbala och Zumbali. Sedan 2014 är Nordic Sea Winery är öppet för allmänheten som kan följa vinproduktionen på nära håll. På Nordic Sea Winery finns en spektakulär vinbar och restaurang.