Betydande beställningar från Norge och USA gläder Årets Möbelpersonlighet

Betydande beställningar från Norge och USA gläder Årets Möbelpersonlighet

Offecct har i samarbete med ledningen för Stiftelsen Kulturhuset USF Verftet och inredningsarkitekten Örjan Djonne från Rambøll arkitekter samarbetat under en längre tid för att anpassa och utveckla produkter till byggnadens och verksamhetens utformning.

USF Verftet är en konstarena för musik, teater, film och modern konst i Bergen, Norge. USF etablerades 1993 och är en viktig aktör inom konst och kultur med målet att samarbeta, stärka och delta i utvecklingen av kultur och kreativitet.

Offecct kommer att leverera en specialritad stol av de norska formgivarna Steinar Hindenes och Petter Knutsen.

- När vi skulle bygga om kulturhuset och få en större konsertsal ville vi ha en ny konsertstol. Utvecklingen har varit en tät process mellan oss på kulturhuset, Hindenes och Knutsen, och Offecct, säger Jon Tvilde, kulturhuschef.

- Vi som beställare har fått lov att vara med och utveckla stolen så att den uppfyller alla våra önskemål. Det har varit en spännande och positiv process, fortsätter Jon Tvilde.

Beställningen består även av flera produkter från Offecct såsom fåtöljerna King, Tinto och Oyster, sofforna Easy Block, Minima och Playback samt bordet Basic.

- Projektet har präglats av utmaningar och ett lustfyllt samarbete, säger Kurt Tingdal VD Offecct AB.

- Det är oerhört stimulerande när man har en engagerad uppdragsgivare som ställer stora krav på såväl samarbetet som på det slutgiltiga resultatet. Detta arbetssätt ligger helt i linje med Offeccts strävan efter nära samarbeten med kunder, arkitekter och samarbetspartners, fortsätter Kurt Tingdal.

Förutom beställningen från USF Verftet har Offecct under början av 2012 även fått en betydande order på inte mindre än 1700 stycken ljudabsorbenter från USA. Beställningarna från USA och Norge uppgår till ett ordervärde på 5 MSEK.

I januari utsåg även Möbelriksdagen Offeccts VD Kurt Tingdal till Årets Möbelpersonlighet 2012. Möbelriksdagen samlar de viktigaste aktörerna inom den svenska möbelindustrin och motiverade utnämnandet av Kurt Tingdal till Årets Möbelpersonlighet på följande sätt:

"Med sin entreprenörsanda och sitt moderna ledarskap har Tingdal tagit företaget till en internationell nivå, samtidigt som han har skapat en verklig teamkänsla i sitt företag genom sin starka delaktighet i utvecklings- och miljöfrågor.

Tingdals roll i Trämöbelföretagens styrgrupp samt Inredias klusterarbete visar prov på hans osjälviska engagemang i branschen och på hans sanna nätverksanda. Tingdals engagemang är mycket viktig för utvecklingen av den svenska möbelindustrin."

Offecct har sedan starten vuxit kraftigt till att bli en betydande möbelproducent med höga designambitioner vilket inte minst visar sig i de många internationella designpris som Offecct tilldelats under åren. Offeccts grundkoncept är att genom väl utvecklade och designade möbler skapa miljöer som har en positiv påverkan på människor – i mötet, i hemmet och på arbetsplatsen. Offecct arbetar i nära samarbete med flera internationellt erkända formgivare.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö) samt ISO 9001 (kvalitet).

Related events