Grundarna till Offecct AB:  Anders Englund, Designchef och Kurt Tingdal, CEO jobbar båda kvar i bolaget.
Grundarna till Offecct AB: Anders Englund, Designchef och Kurt Tingdal, CEO jobbar båda kvar i bolaget.

Offecct ökar takten i sin internationella expansion

Scandinavian Business Seating AS (SB Seating) förvärvar 100% av aktierna i koncernen OFFECCT AB. Affären blev klar den 5 maj 2017. Grundarna, Kurt Tingdal, CEO och Anders Englund, Designchef, kvarstår i företagsgruppen på samma befattningar som tidigare. Försäljningen är ett led i att förverkliga grundarnas vision; att bli en ledande internationell aktör inom möbler och design för mötesplatser. SB Seating stärker i och med förvärvet koncernens erbjudande och position inom helhetslösningar för aktivitetsbaserade mötesplatser.

”Att vi får en ny ägare i form av SB Seating ger oss tillgång till en ökad teknisk kompetens, bredare och globala distributionskanaler samt ett internationellt nätverk och samarbete”, säger Offeccts CEO Kurt Tingdal. ”Beslutet om ett nytt ägarskap är ett strategiskt val för att säkerställa koncernens och varumärkets tillväxt, vilket vi har haft fokus på under en längre tid. I SB Seating har vi nu hittat rätt partner. Vi har många gemensamma nämnare i våra affärsfilosofier vad gäller design, framtidsfrågor och integrering av hållbar utveckling”, fortsätter Kurt Tingdal.

”Det finns ett stort innovativt kunnande i gruppen. Med den strategiska inriktning som vår nya ägare nu valt att utveckla vidare, d.v.s. möbler för morgondagens aktivitetsbaserade mötesplatser, känns det naturligt och inspirerande att medverka till den typ av utveckling”, säger Offeccts Designchef Anders Englund.

SB Seating satsar på en långsiktig tillväxt genom att bredda koncernen mot helhetslösningar för aktivitetsbaserade arbets- och mötesplatser med sikte på världsmarknaden. Förvärvet av designföretaget Offecct är ett led i denna strategi.

”Vi är genuint stolta över att Offecct önskar att bli en del av SB Seatingkoncernen. Offecct, med sin tydliga filosofi, företagskultur och hållbarhetsfokus med hög designfaktor, passar ypperligt samman med vad SB Seating redan erbjuder idag”, säger koncernchef Lars I. Røiri i SB Seating AS.

”Offecct har en stark produktportfölj och är väl etablerade i sitt segment och har en stor potential i de marknader där SB Seating har sin affärsverksamhet. Samtidigt har Offecct en stark position inom segmentet för lounge- och mötesmöbler. Ett produktområde som SB Seating aktivt skall satsa ytterligare på”, fortsätter Lars I. Røiri.

Offecct är idag ett av de ledande designföretagen i Norden. Utvecklingen sker i nära samarbete med världsledande designers, såsom Jasper Morrison, Jean Marie Massaud, Claesson Koivisto Rune, Neri & Hu, Cecile Manz, Front, Monica Förster m.fl. Företagets affärsmodell, Offecct Lifecircle, är själen i företaget och bygger på viljan att skapa en hållbar livscykel för all verksamhet i bolaget och ansvar för varje detalj – före, under och efter att man har sålt produkten.

Om köparna Scandinavian Business Seating Group

Scandinavian Business Seating Group (SBS) är en internationell koncern med inriktning på design och utveckling av möbler för arbetsplatser. Bolaget äger idag varumärkena; HÅG, RH, BMA, RBM och Malmstolen. Företagets produkter distribueras internationellt både genom direktförsäljning och via utvalda återförsäljare. Huvudkontoret ligger i Oslo, Norge, med produktionsenheter i Röros (Norge), Nässjö (Sverige), Zwolle (Nederländerna) och Hunnebostrand (Sverige). SBS omsatte 2016, 1 328 miljoner SEK och har 546 anställda som jobbar för koncernens vision; Att ge världens människor ett bättre sittande. SBS ägs av det privata investmentbolaget Triton sedan 2015.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars I. Røiri, Koncernchef, Scandinavian Business Seating AS
Tel. +47 91 179 067. E-mail: lars.roiri@sbseating.com

Kurt Tingdal, CEO, OFFECCT AB
Tel. +46 70 581 33 83. E-mail: kurt.tingdal@offecct.se

Offecct är ett svenskt bolag som grundades 1990 i Tibro av Kurt Tingdal (CEO) och Anders Englund (Designchef). Tillsammans med arkitekter och formgivare från hela världen utvecklar och tillverkar bolaget möbler med hållbar, funktionell och attraktiv design för moderna mötesplatser. Omsättningen uppgick 2016 till 154 miljoner SEK. I koncernen ingår även produktionsbolaget Möbeldesign i Tibro AB. Offecct finns idag representerade i 56 olika länder med showroom i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och Milano. Bolaget har säte, huvudkontor och produktion (20.000 m2) i Tibro, Västra Götalands län, Sverige.

För mer information kontakta:
PR manager Maria Ragnarsson, +46(0)70-585 27 82, maria.ragnarsson@offecct.se

Related content