Offecct under Maison&Objet 2014

Offecct under Maison&Objet 2014

Ett nytt samarbete mellan Christophe Pillet och Offecct har resulterat i kollektionen Ezy som består av en soffa, fåtölj, barstol och en bordsserie. EZY ritades och utvecklades ursprungligen för den nya interiören på Pullman Tour Eiffel Hotel i Paris. Som ett led i det fortsatta goda och kreativa samarbetet mellan Kvadrat och Offecct, kommer möblerna att ställas ut i Kvadrats showroom i Paris.

– Kvadrat var vår första textilpartner när Offecct bildades för många år sedan. Kvadrat har alltid levererat textiler av högsta kvalitet och med en design som matchar vår möbelkollektion väldigt bra. Att samarbeta med dem i deras showroom under Maison&Objet känns väldigt naturligt, säger Kurt Tingdal, VD, Offecct.

– Vi är väldigt glada över att göra den här utställningen tillsammans med en partner som Offecct, en möbelproducent som vi värderar högt. För över tio
år sedan bjöd vi in en handfull talangfulla franska formgivare som fick klä sin design i våra tyger och ställa ut hos oss, en av dessa formgivare var Christophe Pillet. Det känns roligt att nu kunna visa en soloutställning med Christophe Pillet och hans nya kollektion EZY för Offecct i vårt showroom, säger Vibeke Witt Lange, Kvadrat

Datum: 23 Januari 2014
Adress: Kvadrat Showroom, 33 Rue Charlot, 75003 Paris, Frankrike T +33 1 4244 2929, Tunnelbana: Filles Du Calvaire

Offecct har under åren vuxit kraftigt till att bli en betydande möbelproducent med höga designambitioner, vilket inte minst visar sig i de många internationella designpris som Offecct tilldelats under åren. Företagets grundkoncept är att genom hög kvalité och med ett stort hantverkskunnande, utveckla designmöbler som bidrar till att skapa god kommunikation och ge en kreativ och positiv effekt på människor  – i möten, i hemmet och på arbetsplatsen. Offecct arbetar i nära samarbete med flera internationellt erkända formgivare och arkitekter.

Flera offentliga miljöer världen över har inretts med möbler från Offecct. Några exempel är ÅF samt Sveriges Arkitekters kontor i Stockholm, MTV studio i New York, Microsoft i Hong Kong, Philips i Istanbul,  MoMA (The Museum of Modern Art) i New York och Sfera building i Kyoto m.fl..

För Offecct är miljöstrategin lika viktig som kvalitet och design vilket tydligt märks i allt från vilket lim man använder på kontoret till materialval, energi, transport och logistik. Stora delar av sortimentet är godkända enligt både Svanen och Möbelfakta och företaget är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljöcertifiering) samt ISO 9001 (kvalitet).

Offecct samarbetar med den ideella organisationen Barnens Regnskog, med syfte att donera pengar från försäljningen av AMAZONAS bordkollektion. Barnens Regnskog köper landområden i Costa Rica, som sedan konverteras till nationalparker. Hittills har AMAZONAS bidragit till att bevara 572.250m2 regnskog, för mer information se www.barnensregnskog.se

Ulrika Darheden, Marknadsassistent OFFECCT AB
tel: 0504-415 00