Fler än någonsin använder sig av ruttjänster.

Rekordår för rutavdraget – det vill svenskarna ha hjälp med i hemmet

Rut blir allt mer populärt fler svenskar än någonsin använder sig idag av avdraget. Flyttstädning toppar listan på de mest uppskattade tjänsterna. Nu meddelar regeringen i vårbudgeten en dubblering av taket till 50 000 kronor.

Rutavdraget har ökat för varje år sedan det infördes i juli 2007 – och 2018 blev ännu ett nytt rekord, enligt Skatteverket. Slutsiffran för 2018 blev drygt 965 000 användare i Sverige, vilket är strax över 73 000 fler än 2017, en ökning på 8,2 %. Svenskarnas sammanlagda rutavdrag under 2018 hamnade på 5,06 miljarder kronor, vilket är en ökning på 9,1 % från föregående år.

På Offerta.se, Sveriges största marknadsplats för att köpa in rut och rot-tjänster, ses samma utveckling, där förfrågningarna för ruttjänster kontinuerligt ökar. Under de senaste fem åren har efterfrågan ökat med över 147 %.

“Det bor en enorm tillväxthunger och möjlighet till ökad sysselsättning i tusentals små tjänsteföretag om bara vi svenskar började konsumera tjänster i samma utsträckning som produktkonsumtionen. Tack vare rut har många fler råd att prioritera hjälp i vardagen och frigöra tid till annat. Att öka taket för rutavdraget ser vi därför som något väldigt positivt, både för Sveriges företag och konsumenter” säger Jens Nilsson, vd på Offerta.

Det vill svenskarna ha hjälp med i hemmet

Offerta.se är idag Sveriges ledande digitala aktör inom tjänsteförmedling, där konsumenter och företag inom bland annat bygg, flytt och städ kan matchas ihop. Varje år kommer drygt 80 000 konsumenter till marknadsplatsen för att hitta rätt hjälp med sina projekt och cirka 38% av dessa förfrågningar är för ruttjänster.

Detta var de fem mest efterfrågade ruttjänsterna 2018*:

1. Flyttstädning

2. Hemstädning

3. Flytthjälp

4. Fönsterputsning

5. Trädfällning & Trädvård

*Baserat på antal inkomna förfrågningar på Offerta.se under 2018.

Regeringens besked – rut dubbleras

När regeringens vårbudget i förra veckan presenterades var en dubblering av taket för rutavdraget en av punkterna. Gränsen höjs till 50 000, från nuvarande 25 000 kronor per person och beskattningsår och träder i kraft 1 juli 2019. Höjningen bedöms av Finansdepartementet och majoriteten av tillfrågade instanser som Skatteverket, Svensk Handel och TCO som positivt och viktigt för tjänstesektorn. Några av de positiva argument som lyfts fram från instanserna inkluderar att:

• Rutavdraget hjälper till att skapa jobb, framför allt för utrikesfödda eller lågutbildade har svårt att få anställning.
  • Rutavdraget bidrar till att omvandla svart arbetskraft till vit.
  • Rutavdraget främjar det kvinnliga företagandet.
  • Rutavdraget bidrar till ökad efterfrågan och konkurrenskraft för branschen.
  • Allt fler äldre bor kvar i sina hem och fler pensionärer väljer att köpa ruttjänster. Det underlättar för den offentliga servicen som har svårt att tillgodose behoven till fullo.

Fortsatt positiv utveckling för rut framöver

Jens Nilsson spår en positiv utveckling både för Sveriges rutföretag och för konsumenter.

“Vi har under de dryga 10 år vi varit verksamma sett vilken enorm efterfrågan och potential det finns i den här sektorn. Om fler skulle kunna nyttja avdraget mer än idag skulle inte bara fler konsumenter kunna få ihop sitt vardagspussel, men även långt fler arbetstillfällen skulle möjliggöras i en sektor där det skulle göra stor skillnad. Att så många av de aktörer som spelar en avgörande roll för Sveriges arbetsmarknad välkomnar höjningen talar också om hur viktig den är för jobbskapande och ökad sysselsättningsgrad,” säger Jens Nilsson.

FAKTA OM RUTAVDRAGET

“Rut” står för rengöring, underhåll och tvätt och rutavdraget är ett avdrag för hushållsnära tjänster. Avdragen har en fast maxsumma per år och dras av enligt en bestämd procentsats från företagarens arbetskostnad. Avdraget ska redan vara avdraget i fakturan till kunden och betalas sedan till företagaren utav Skatteverket.

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 010 - 33 020 11. www.offerta.se