Nu införs spårbara kaffebönor på OKQ8

Nu har OKQ8 tagit sitt färskmalda och kravmärkta kaffe ytterligare ett steg genom att göra det spårbart. Spårbart betyder att man kan spåra kaffebönans ursprung till vilken plantage den odlades på för att säkerställa att den både är ekologiskt och hållbart odlad.

Svenskarna dricker näst mest kaffe i världen. På OKQ8s stationer är kaffe den produkt man säljer absolut mest av efter drivmedel.

-       Kaffet är en otroligt viktig produkt för oss. Att göra kaffet spårbart är det absolut starkaste beviset på att det kaffet vi serverar verkligen är framtaget på ett ekologiskt och hållbart sätt. Som kund hos oss kan man exempelvis få den sökkod som står på varje enskild kaffeförpackning och därefter själv spåra kaffet hela vägen till dess ursprung, säger Morgan Eriksson, Chef för Kategori/Inköp på OKQ8.

Sedan tidigare har OKQ8 serverat kaffe som både varit KRAV- och Fairtrademärkt. En KRAV-märkning i sig är bevis för att kaffet är ekologiskt framtaget. En Fairtrade-märkning är en garanti för att kaffet som serveras uppfyller internationella kriterier som sunda ekonomiska villkor för plantagearbetarna, att barnarbete och diskriminering motarbetas och att miljöhänsyn tas under processen med mera.

-       Vi har arbetat med att utveckla vårt kaffesortiment på station under en längre tid och det märks. Bara under förra året så ökade vår kaffeförsäljning på station med ca 30%. Det ska bli intressant att se reaktioner från våra kunder gällande att vårt kaffe nu även blir spårbart, avslutar Morgan Eriksson.

För mer information, vänligen kontakta:
Morgan Eriksson, Chef Kategori/Inköp OKQ8
Tlf: 070-268 550 61 57
e-post: morgan.eriksson@okq8.se

OKQ8 tror på en hållbar bilism

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.