OKQ8 bäst på kundbemötande för fjärde året i rad

OKQ8 får högst betyg i kundbemötande av samtliga kontrollerade bensinkedjor i Daymakerindex Butik 2016 med hela 64 procents måluppfyllelse vilket är lika högt som genomsnittet i hela detaljhandeln. Gapet till konkurrenterna är stort, på andra plats Statoil (52 procent) och därefter Preem (46 procent).

- Vi är mycket stolta och glada över att kunderna är så nöjda med vårt bemötande. Det är ett bevis på det fantastiska arbete som alla säljare gör i kundmötet på våra stationer, säger Roger Blomstrand, Head of Retail Sales.

Undersökningen genomfördes under november 2015 av Daymaker med hjälp av metoden mystery shopping. Totalt besöktes 100 kedjor från 19 olika branscher inom den svenska detaljhandeln. De bensinkedjor som undersökts är OKQ8, Preem, Shell/7-Eleven och Statoil.

Utifrån bestämda frågor och svarsalternativ rapporterar Daymakers observatörer sin upplevelse av kundbemötandet. Det handlar till exempel om bemötandet när kunden kommer in, om personalen ställer frågor om kundens behov (behovsanalys), om kunden får svar på sina frågor och möjlighet att prova en produkt. Viktigt är förstås om personalen upplevs som kunnig, intresserad och engagerad. Varje butikskedja har fått fem besök. Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse.

Daymakerindex Butik syftar till att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln och är en årligen återkommande undersökning sedan 2009. I år är det fjärde året i rad som OKQ8 får högsta betyg i kundbemötande av samtliga kontrollerade bensinkedjor.

För mer information vänligen kontakta:
OKQ8:s pressjour, telefon: 070-268 00 95, mail: press@okq8.se

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.