OKQ8 fortsätter att expandera fordonsgasnätet

I dag inviger OKQ8 sin åttonde station som erbjuder fordonsgas i Stockholmsregionen. Den nya stationen ligger i Haninge och är ytterligare ett steg mot en mer hållbar bilism.

Fordonsgas är ett förnyelsebart drivmedel som minskar omfattningen av klimatpåverkan. Det är ett av de renaste drivmedel som finns i dagsläget vad gäller andra utsläpp. Tillsammans med E.ON arbetar OKQ8 aktivt för att hitta vägen till en hållbar utveckling för framtidens drivmedel.

-  Vi arbetar kontinuerligt med att öka tillgängligheten för våra kunder. Tillsammans med E.ON planera vi att öppna ytterligare fyra tankställen för fordonsgas under året, varav ett i Stockholmsregionen och tre i Göteborgsregionen, säger Erik Granström, chef för Fordonsgas och Allianser, OKQ8.

Den fordonsgas som OKQ8 erbjuder sina kunder innehåller alltid minst 50 procent biogas, vilket reducerar koldioxidutsläppen med 60 procent i jämförelse med en bil som drivs på bensin. Med 100 procent biogas i tanken reduceras koldioxidutsläppen till i stort sett noll. Under invigningen av den nya stationen i Haninge håller Gröna Bilister ett seminarium på temat ”Bilens roll i ett grönare samhälle”.

-  Till år 2050 ska vi ha minskat vår klimatpåverkan med 85 procent. Det låter kanske omöjligt, tills man inser att den som byter till biogas minskar bilens klimatpåverkan med 85 procent redan nu. Därför är jag oerhört glad att vi nu får ett tankställe för fordonsgas i Haninge, säger Mattias Goldmann, talesperson för Gröna Bilister.

* Fordonsgas är ett samlat begrepp för biogas och naturgas. Biogas och naturgas består till huvuddelen av metan. Skillnaden är att biogas är förnybar energi medan naturgas har fossilt ursprung.

För mer information vänligen kontakta:
Erik Granström, chef för Fordonsgas och Allianser, OKQ8
Mobil 070- 799 01 16

Carolina Rössner, kommunikationschef OKQ8
press@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
Företaget är med sina ca 1100 servicestationer i Sverige och Danmark en av Skandinaviens största aktörer inom såväl traditionella som förnybara drivmedel. OKQ8 bedriver detaljhandel och erbjuder ett komplett produkt- och serviceutbud för bilister liksom närbutikskoncept med dagligvaror, kioskprodukter och snabbmat.  I företagets utbud finns även produkter och tjänster såsom eldningsolja, smörjmedel och bränsle - för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart och verkstäder. Dessutom erbjuds villavärme, el och försäkringar till privatpersoner.

Den svenska verksamheten omfattar 790 stationer under varumärket OKQ8. De ca 365 bemannade stationerna tillhandahåller biltillbehör, reservdelar och däckservice och många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning.

OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i utvecklingen, genom t ex utbyggnaden av biogasnätet, utökning av andelen förnybart i dieseln (Diesel Bio+) och möjliggöra el som drivmedel. Under 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se och www.q8.dk.