OKQ8 och Solvatten lanserar barnbok om tillgång till rent vatten

Igår inleddes World Water Week i Stockholm som uppmärksammar vattenbristen runt om i världen. I samband med detta lanserar OKQ8 Scandinavia en barnbok som ska öka kunskapen om bristen på rent vatten. I boken får barnen följa superhjälten Fu-Ture som på ett pedagogiskt sätt förklarar hur den svenska innovationen Solvatten möjliggör att familjer i Uganda får rent vatten. Boken finns tillgänglig från september och ges till biltvättskunder på utvalda drivmedelsstationer.

OKQ8 Scandinavia vill bidra till att den yngsta generationen får upp ögonen för den brist på rent vatten som råder i världen och hur det är möjligt att hjälpa de mest utsatta. Därför lanseras nu boken ”Fu-Ture Uppdrag rent vatten”, skriven av barnboksförfattaren Mikael Rosengren och illustrerad av Sanny Thor.

– Barnboken förenar nytta med nöje och ska öka förståelsen för de yngsta om den vattenbrist som råder, samtidigt som den bidrar till en skön lässtund. Vi vill visa att alla kan dra sitt strå till stacken. Vårt samarbete med Solvatten gav under 2015 drygt 1 000 familjer i Uganda tillgång till rent vatten, säger Alexandra William-Olsson, Head of Communication, OKQ8 Scandinavia.

Fu-Ture Uppdrag rent vatten
Bokens huvudkaraktär, superhjälten Fu-Ture, berättar för skolbarnen Anne och Oliver om situationen i Afrika där rent vatten, på grund av bland annat stor torka, är svårt att få tillgång till. De flyger, hand i hand över skyarna med en Solvatten-dunk på ryggen, för att möjliggöra rent vatten till byinvånare i Uganda. På plats förklarar Fu-Ture hur Solvattendunken omvandlar smutsigt vatten till rent dricksvatten. Boken finns tillgänglig på utvalda OKQ8-stationer under september och ges till alla biltvättskunder.

Hållbara investeringar
OKQ8 Scandinavia stödjer sedan 2013 den svenska innovationen Solvatten som, på ett enkelt och effektivt sätt, renar vatten genom solenergi. En dunk kan rena 40 liter smutsigt vatten per dag med hjälp av solens strålar. OKQ8 Scandinavia investerar en del av sina biltvättsintäkter i organisationen som sedan stödjer familjer främst i Uganda. Liksom ifjol kommer drygt 1 000 familjer att få möjlighet till rent vatten även under 2016.

– Initiativet där OKQ8 genom sina biltvättsintäkter gör denna insats är mycket uppskattad. Att de nu även inspirerar nyfikna barn att lära sig mer om vattensituationen i fattiga delar av världen och om lösningar, genom barnboksinitiativet, är jätteroligt och viktigt, säger Petra Wadström, vd och grundare, Solvatten.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexandra William-Olsson, Head of Communication, OKQ8 Scandinavia, 070-168 19 27, alexandra.william-olsson@okq8.se

Fakta om biltvätt
OKQ8:s biltvättar används Svanenmärkta tvättkemikalier och de flesta biltvättar och tvätthallar är anslutna till antingen oljeavskiljare eller reningsverk. Vid varje automatiskt tvättprogram går det åt uppskattningsvis 200 liter vatten, varav delar av vattnet på OKQ8:s stationer återanvänds efter att det har renats. Att tvätta bilen så att spillvattnet tas om hand på ett bra sätt är det mest hållbara alternativet för miljön.

Om World Water Week
World Water Week arrangeras av organisationen SIWI. Förra året deltog över 3 300 personer under temaveckan från närmare 300 organisationer från 130 länder. Årets tema är ”Vatten för hållbar tillväxt” då experter, beslutsfattare, affärsinnovatörer och unga yrkesverksamma från olika sektorer och länder kommer till Sverige för att nätverka, utbyta idéer, främja nytänkande och utveckla lösningar på våra vattenrelaterade utmaningar.

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.