Mattias Stenberg inleder samarbete med Olby design

Den prisade formgivaren Mattias Stenberg – nyligen korad vinnare av Formex Nova-priset 2013 – har inlett ett samarbete med anrika Olby Design. Samarbetet kommer att resultera ut i en möbelkollektion som presenteras under Stockholm Furniture Fair, 4-8 feb 2014. Fokus för kollektionen ligger på träets möjligheter och först ut är stolen "Nätt".

Mattias Stenberg har ett konceptuellt förhållningssätt till formgivning, där behov och beteende ligger i centrum för de produktlösningar han skapar. Hans arbete har tre byggstenar: ett tydligt koncept där användare och behov står i centrum, en ärlighet i materialet vilket framhäver det unika möjligheterna, och en reducerad form som skapar lugn och tydlighet med utrymme för material och funktion. Detta stämmer väl ihop med Olby Designs filosofi, där målet är att skapa möbler för en enklare och vackrare vardag, och där tingen står med ena foten i historiens mylla och andra i den moderna människans vardag.

– Samarbetet med Olby Design är intressant ur flera aspekter, säger Mattias Stenberg. Den gemensamma synen på hantverk och ärlighet i materialet är en utgångspunkt. Men också mötet mellan en rik historia och en ny riktning framåt mot nya målgrupper och behov. Där finns en spännande ambition.

Mattias Stenberg har tidigare formgivit möbler för flera svenska möbelföretag, som Design House Stockholm och Offecct, och vunnit stora framgångar med sina produkter. I samarbetet med Olby Design har Mattias intresserat sig för träet och dess möjligheter. Han vill utgå från det skulpturala och arkitektoniska formspråket han ser i Kerstin Olbys möbler och addera en organisk dimension, med exempelvis radier istället för raka hörn.

Olby Design har nyligen genomfört ett generationsskifte. Samarbetet med Mattias Stenberg är ett led i det anrika möbelföretagets väg in i en ny era, där nya formgivare får i uppdrag att göra sin egen tolkning av Olbys rötter och historia med fokus på relevans för dagens moderna människa.

– Olby Design vill skapa tid och rum för den form-, design- och konstintresserade människan med högra krav och globala referenser. Nu vill vi bjuda in en ny generation att tolka och föra vidare den visionen. Vi ser att Mattias kan bidra till att förverkliga vår vision. Han delar vår syn på kombinationen av hantverket och relevansen för nutidsmänniskan, säger Kalle Olby/ Affärschef Olby Design.

Om kollektionen

Kollektionen utforskar trähantverket, och det ligger ett kvalificerat träarbete bakom möblerna, helt i linje med Olby Designs anda. Att det är en kollektion och inte en serie är viktigt. Möblerna hör ihop genom utvalda formelement som är återkommande, men varje produkt kan samtidigt fungera som solitär. Stolen Nätt är en stol för det lilla utrymmet och korta sittningar, medan stolen Generös är skapad för längre sittkomfort.

Om Mattias Stenberg

Mattias Stenberg är född 1975 och bor och arbetar i Stockholm, där han grundade sitt företag Studio Vision Architecture & Design 2010. Han har en bakgrund som ingenjör och forskare och i sitt arbete som formgivare eftersträvar han alltid ett tydligt koncept, en reducerad form och en ärlighet i materialet, sammanfattat i konceptet ”A simpler vision”. Mattias produkter omfattar allt från munblåsta glaslampor till sittmöbler.