Bestigning av Kebnekaise ger 34 000 kr till FN-projekt Flicka

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2016 10:00 CEST

Alla deltagare i Friends of the Mountain samlade för gruppbild. På väg från Nikkaloukta till Kebnekaise.

Medarbetare från O’Learys restaurangkedja och samarbetspartners besteg den 2 september Kebnekaises sydtopp. O’Learys skänker 1 000 kr för varje deltagare som når toppen till FN-projekt Flicka. Restauranggrossisten Dafgårds bidrar med ytterligare 10 000 kr.

– Det här är fjärde året som ”Friends of the Mountain” tar sig till toppen på Kebnekaise, säger Christian Bellander, CEO på O’Learys Trademark. En extra morot för alla som når toppen är att de bidrar till att göra skillnad för flickors levnadsvillkor i Etiopien genom att barnäktenskap och kvinnlig könsstympning avskaffas.

O’Learys Trademark har sedan juni 2013 ett partnerskap med Svenska FN-förbundet för att genom CSR-programmet Meal4Meal medverka till att barn i Etiopien och DR Kongo får gratis skolmat. Under resor till Etiopien har medarbetare från O’Learys besökt skolor som omfattas av projekt Skolmat men också byar där FN driver projekt Flicka. Projektet drivs för flickors rättigheter och reproduktiva hälsa och stödjer insatser i Afarregionen i Etiopien. Under den första resan till Etiopien våren 2015 föddes idén att även stödja projekt Flicka.

– FN-förbundet gratulerar återigen O’Learys och samarbetspartners till en väl genomförd vandring till Kebnekaise. Samarbeten med företag som O’Learys betyder mycket för FN:s arbete för flickors rättigheter, säger Jens Petersson, tf generalsekreterare på FN-förbundet.

O’Learys Trademark bjöd in medarbetare på O’Learys restauranger samt samarbetspartners och leverantörer att följa med på resan. Företaget NeH bistod med kläder för att klara den kalla väderleken på toppen. Restauranggrossisten Dafgårds beslöt att öka på summan till Svenska FN-förbundet.

– Vi på Dafgårds är mycket glada att tillsammans med O’Learys kunna bidra till projekt Flicka, ett viktigt projekt som ger många utsatta flickor i vår värld bättre möjligheter i livet, säger Carl Dafgård.

O’Learys tre kärnvärden är Fair, Passionate, Proud och detta år fokuseras värderingsarbetet på Proud.

– Jag är stolt över vår satsning ”Friends of the Mountain” och över deltagarna som genom att utmana sig själva blir ännu mer stolta. Att vi bidrar till utveckling av mänskliga rättigheter i utsatta områden i världen ger också oss som företag stolthet, säger Christian Bellander.

För mer information:

Christian Bellander, CEO O’Learys Trademark

christian.bellander@olearystrademark.com

O’Learys Trademark är franchisegivare till restaurangkedjan som grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson. Idag finns över 120 restauranger i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Spanien, Ungern, Turkiet, Abu Dhabi, Singapore, Kina och Vietnam. Under 2015 öppnar kedjan runt 20 nya restauranger. Den totala omsättningen uppgick 2015 till 1,85 miljarder kronor. O’Learys kärnvärden är Fair, Passionate, Proud. Mer information hittar du på www.olearyssportsbar.com.

O’Learys driver sedan juni 2013 CSR-programmet Meal4Meal, vilket stödjer Svenska FN-förbundets projekt Skolmat. Hittills har Meal4Meal bidragit till över 1 600 000 skolmåltider i DR Kongo och Etiopien. Skolmat syftar till utveckling i länderna genom att stoppa hungern och starta barnens skolgång. Flicka-projektet i Etiopien arbetar tillsammans med lokala samhällen i Afarregionen för att uppmuntra positiva sociala attitydförändringar och på så sätt stoppa kvinnlig könsstympning och barnäktenskap. Läs mer om dessa projekt: www.fn.se.