Den 100:e restaurangen öppnar i Istanbul

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2015 08:00 CET

2218 km fågelvägen från Göteborg, där allt en gång började, öppnar O’Learys en restaurang i Istanbul den 25 mars – nummer 100 i ordningen. Sedan starten 1988 har företaget växt via franchise och under de senaste tio åren har etableringarna mer än tredubblats. Det i Sverige välkända konceptet har de senaste åren uppmärksammats från flera håll i världen och tillväxten sker nu i Europa, Mellanöstern och Asien.

– Att som helägt svenskt franchiseföretag vara det fjärde snabbast växande restaurangföretaget i Europa och nå hundra restauranger känns riktigt stort. Vi är stolta att denna milstolpe sker utanför Sveriges gränser och i Turkiet, då den lokala sportintresserade befolkningen verkligen har sett fram emot O’Learys koncept, säger Wilhelm Vintilescu, VD O’Learys Trademark.

Den hundrade O’Learys restaurangen ligger i ett större centrum med restauranger och caféer i området Atasehir. I restaurangen finns 19 skärmar för att följa matcher och sporthändelser. Utöver restaurangens 114 sittplatser öppnas under våren en uteservering där gästerna också kan ta del av O’Learys utbud av mat, dryck och sport. Öppningsceremonin sker i närvaro av den svenske generalkonsuln Jens Odlander och ett antal kända profiler från den turkiska ligan i fotboll och basket.

Turkiets ekonomiska tillväxt gör att kulturstaden Istanbul växer och bara några hundra meter från Atasehir byggs ett av Europas största finansdistrikt. I närheten ligger även den nationella arenan för basket och volleyboll, dit många internationella artister kommer för att uppträda. Förutom intresset för sport så finns i Turkiet ett stort matintresse. O’Learys passion för sport, människor, mat och dryck passar väl in i denna kultur och förhoppningen finns att öppna fler O’Learys restauranger i landet.

För mer information kontakta:

Wilhelm Vintilescu, VD O’Learys Trademark
wilhelm.vintilescu@olearystrademark.com +46(0) 70 710 80 05

O’Learys - The No1 Sportsbar - O’Learys - The No1 Sportsbar - är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson. Idag finns 100 restauranger i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Turkiet, Abu Dhabi, Singapore, Kina och Vietnam. Under 2015 planerar kedjan att öppna runt 20 nya restauranger. Den totala omsättningen uppgick 2014 till 1,6 miljarder kronor. Som partner till svenska FN-förbundet driver O’Learys CSR-programmet Meal4Meal, vilket hittills har bidragit till 700 000 skolmåltider i Afghanistan, DR Kongo, Etiopien eller Kambodja. Under 2014 blev O’Learys nominerat som Gasellföretag av Dagens Industri och prisad som ett av Sveriges superföretag av Veckans Affärer och Bisnode. O’Learys kärnvärden är Fair, Passionate, Proud. Mer information hittar du på www.olearys.se.