O'Learys bidrar med 250.000 skolmåltider till Svenska FN-förbundet.

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 06:30 CET

Redan i maj inledde O´Learys ett samarbete med Svenska FN-förbudet som ska generera 250.000 skolmåltider. Genom en rikstäckande kampanj "Meal 4 Meal" stöttar O'Learys projektet ”Skolmat blir kunskap” som arbetar för att barn i fattiga familjer i Afghanistan, Kongo, Etiopien och Kambodja ska få ett gratis mål mat i skolan. Genom att köpa en kampanjrätt hos O’Learys skänker gästen automatiskt 2 kronor till projektet, samtidigt som O´Learys bidrar med ytterliggare 2 kronor per rätt vilket innebär att varje såld kampanjrätt genererar två skolmåltider.

- Många av våra franchisetagare är oerhört aktiva och har tidigare gjort egna insamlingar till olika projekt, vi bestämde oss därför att gemensamt göra något för att på så sätt kunna göra större skillnad. Det var naturligt för oss att fokusera på mat och för att vara säkra på att hjälpen når fram har vi valt att stötta Svenska FN-förbundet i deras arbete att hjälpa utsatta barn till en bättre framtid. För varje kampanjrätt som säljs skänker vi på O´Learys också två kronor till projektet. Vi har nu samlat ihop till 60.000 skolmåltider viket känns fantastiskt, målet är att samla ihop till 250.000 måltider, säger Wilhelm Vintilescu, VD O’Learys Trademark.

- Många fattiga familjer i världen har inte råd att låta sina barn gå i skolan. Barnen berövas därmed en vital möjlighet till en bättre framtid, men genom att erbjuda barnen ett gratis mål mat i skolan varje dag har fler föräldrar möjlighet att låta sina barn få en utbildning. Antalet barn i skolan beräknas då öka med hela 25 procent. För många barn är detta det enda riktiga mål mat de får i sig under en dag. Utan mat orkar barnen inte lära sig så detta är en nyckel för att utveckla utsatta områden. Vi har arbetat för denna fråga länge och är jättetacksamma för att O´Learys vill vara med oss och kämpa, säger Linda Nordin, generalsekreterare Svenska FN-förbundet.

För ytterligare information och eventuella intervjuer,
kontakta:

O’Learys – Wilhelm Vintilescu, CEO, +46(0)70-710 80 05,
wilhelm.vintilescu@olearystrademark.com

Svenska FN-förbundet - Linda Nordin, generalsekreterare.

O’Learys - The No1 Sportsbar
är en nöjesrestaurang som skapar känslan av att vara ett andra vardagsrum, Your Second Living Room. I dag finns O’Learys i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Spanien och Singapore. Totalt cirka 84 anläggningar, varav ett flertal i köpcentrum. Restaurangerna drivs av lokala franchisingtagare. Kedjans totala omsättning för 2012 uppgick till 1,1 miljard kronor

Mer information hittar du på olearys.se