O´Learys framgångssaga fortsätter - tar sikte på Asien

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2014 08:14 CET

2013 var precis som föregående år en framgångssaga för restaurangkedjan O´Learys, den totala omsättningen landade på 1.3 miljarder kronor (1.1 MDKR 2012) med en tillväxt på 17 procent.  Nu fortsätter företaget sin resa genom att expandera i Asien och Mellanöstern. Samtidigt växer O´Learys i Norden med siktet inställt på totalt 200 restauranger inom fem år.

Det totala antalet restauranger uppgick i januari 2014 till 85 enheter i sex länder, varav 66 enheter finns i Sverige. Under 2014 kommer 28 nya O´Learysrestauranger att öppnas. Inom fem år har företaget som mål att nå upp till 200 restauranger i Norden.

-  Vi har inget slutmål i antal restauranger eller länder, vi ser inga begränsningar på den globala potentialen för vårt älskade koncept. Vi har haft stark tillväxt inom Norden och nu ökar vi takten även internationellt. Vi är passionerade för vår fortsatta resa att utveckla och expandera, vi bygger för nästa och nästa generation, säger Wilhelm Vintilescu, VD för O’Learys Trademark som är varumärkesägare och franchisegivare till O’Learys.

Nya enheter i Hanoi Down Town, Bejijing, Abu Dhabi, Dubai och Istanbul
Under 2014 siktar företaget på att öka expansionstakten internationellt med fokus på Asien där man sedan 2006 har två restauranger i Singapore. Under året kommer O’Learys att öppna två restauranger i Hanoi Down Town, Vietnam, och ytterligare en restaurang i Beijing, Kina. Utöver dessa kommer kedjan också öppna upp sin första restaurang i Abu Dhabi, Mellanöstern och i Dubai, samtliga med hjälp av SSP som utvecklar och driver restauranger på samlingsplatser som flygplatser och tågstationer.

-  Det är häftigt att se hur O’Learys utvecklats från en ensam restaurang i Göteborg till ett lyckat koncept som finns i länder långt bort i flera världsdelar. Vi har redan två restauranger i Singapore som har varit mycket uppskattade och vi har haft planer på att expandera vår närvaro i Asien ytterligare under en längre tid, under 2014 kommer det att bli verklighet. Vi kommer också att öppna upp i Istanbul, vilket blir den första restaurangen utanför Norden som vi öppnar utan SSP, det är ett nytt grepp på en ny marknad, fortsätter Wilhelm Vintilescu.

Växer inom mat och entertainment
O´Learys har under 2013 satsat på att etablera flera eventcenter under konceptet ”Eatertainment”, dessa enheter har ett brett utbud som t.ex. pingis, bowling, minigolf och simulatorer men också jumbotroner och läktare som ökar det O´Learys är mest kända för - sportupplevelsen.  Stort fokus har också varit att förbättra matupplevelsen, därför har ett testkök installerats i anslutning till huvudkontoret i Stockholm.

-  Våra eventcenter har attraherat en bredare publik och fler barnfamiljer vilket har ökat vår försäljning av mat och alkoholfridryck. 2013 sålde vi över 3,4miljoner hamburgare och i dagsläget står mat för 35-50% av vår försäljning beroende på vart vi är belägna. Eatertainment är koncept som tagits emot enormt bra och som vi kommer att fortsätta utveckla, avslutar Wilhelm Vintilescu.

För ytterligare information och eventuella intervjuer, kontakta:

O’Learys – Wilhelm Vintilescu, VD, 070-710 80 05,
wilhelm.vintilescu@olearystrademark.com.

O’Learys - The No1 Sportsbar är en nöjesrestaurang som skapar känslan av att vara ett andra vardagsrum, Your Second Living Room. O’Learys grundades 1988 av krögarprofilen Jonas Reinholdsson den första enheten öppnade den 16 november i Göteborg. I dag finns O’Learys i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Singapore. Totalt cirka 85 anläggningar, varav ett flertal i köpcentrum. Restaurangerna drivs av lokala franchisingtagare. Kedjans totala omsättning för 2013 uppgick till 1,3 miljard kronor

Mer information hittar du på olearys.se