O’Learys gör klimatsmarta alternativ på klassiska rätter - först ut med helvegetariska Oumph! på menyn

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2015 08:00 CEST

Från början augusti kommer O'Learys besökare att kunna ersätta kött, kyckling eller fisk i fem klassiska O’Learysrätter med ett nytt klimatsmart alternativ från växtriket.

O’Learyskedjan är först ut med att ta ett helhetsgrepp kring Oumph! och utvecklar därmed konceptet i linje med nya behov som växer fram både vad gäller konsumenternas önskemål och omvärlden vi lever och verkar i. Oumph! är en ny vegetarisk och klimatvänlig råvarabestående av extraherade sojabönor. Med Oumph! på menyn får besökarna ett alternativ att ersätta kött, kyckling eller fisk i fem klassiska O’Learysrätter; Quesadillas, BBQ Burger, Caesar Salad, Nachos och Fajitas.

– På O’Learys välkomnar vi alla och för oss är det viktigt att utveckla intressanta vägar fram i vårt meny- och dryckesutbud som tilltalar gästerna, säger Wilhelm Vintilescu, VD på O’Learys Trademark. Eftersom efterfrågan på vegetariska och klimatsmarta alternativ ökar har vi sökt efter sätt att kunna erbjuda våra klassiska rätter även till dem som, alltid eller ibland, vill äta veganskt eller vegetariskt. När vi hörde talas om och framförallt smakade på Oumph! kändes det helrätt att satsa på.

Texturen i Oumph! öppnar upp för kryddningar vilket gör det lätt att smaksätta. Det kan serveras både som strimlor, bitar eller filéer. Bakom Oumph! står företaget Food for Progress som lanserade konceptet i februari. Responsen har sedan starten varit väldigt positiv, både från återförsäljare och konsumenter.

– Det är grymt kul att O’Learys valt att satsa på Oumph! så helhjärtat, säger Anna-Kajsa Lidell, Food for Progress. Det är den första restaurangkedjan som tar ett helhetsgrepp kring konceptet. Vi är övertygade om att det är sådant här som krävs för att vi ska kunna få så många som möjligt att välja grönt protein och lyckas få planeten att försörja snart 9 miljarder människor med mat. En stark insats för hälsa, klimat och mat till alla. Nu hoppas vi på att fler restauranger går i O'Learys fotspår.

För mer information och eventuella intervjuer kontakta:
Wilhelm Vintilescu, VD O’Learys Trademark
wilhelm.vintilescu@olearystrademark.com
+46(0) 70 710 80 05

O'Learys Trademarks växel: 08-545 165 30

Anna-Kajsa Lidell, Food for Progress Scandinavia AB
anna-kajsa@foodforprogress.com
+46(0) 70 892 32 65 (sänd sms så ringer Anna-Kajsa upp)

Om Oumph!: Oumph! är en ny råvara som består av vatten, sojaprotein och lite salt. Sojabönan är en näringsrik råvara från växtriket och ger en skön mättnadskänsla. Oumph! tillverkas som strimlor, mindre oregelbundna filéer och lite större filéer. Oumph! tar till sig marinader och kryddor bra, vilket gör att det går att skapa en stor variation av goda rätter, Förutom att Oumph! är vegetariskt så har det också minskad klimatpåverkan i jämförelse med kött. Oumph! heter Oumph! för att det smakar så gott. Hela upplevelsen är Oumph! Det är alltså god, bra och klimatsmart mat gjord på sojabönor. Bakom Oumph! finns lång internationell forskning. Svenska företaget som producerar och säljer Oumph! är Food for Progress. Läs mer på www.oumph.se

Mer information hittar du även på  på www.olearys.se/oumph där skriver vi mer om vår Oumph! satsning.

Oumph! lanseras på O'Learys restauranger i Sverige från början av augusti. O'Learys restauranger på flygplatser och tågstationer har Oumph!-rätterna på menyn från september.

O’Learys - The No1 Sportsbar - O’Learys - The No1 Sportsbar - är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson. Idag finns 100 restauranger i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Turkiet, Abu Dhabi, Singapore, Kina och Vietnam. Under 2015 planerar kedjan att öppna runt 20 nya restauranger. Den totala omsättningen uppgick 2014 till 1,6 miljarder kronor. Som partner till svenska FN-förbundet driver O’Learys CSR-programmet Meal4Meal, vilket hittills har bidragit till 900 000 skolmåltider i Afghanistan, DR Kongo, Etiopien eller Kambodja. Under 2014 blev O’Learys nominerat som Gasellföretag av Dagens Industri och prisad som ett av Sveriges superföretag av Veckans Affärer och Bisnode. O’Learys kärnvärden är Fair, Passionate, Proud. Mer information hittar du på www.olearys.se.