O’Learys Trademark presenterar rekordomsättning och lanserar ’House of Brands’

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2016 01:16 CET

2015 var ett av O’Learys-kedjans allra starkaste år med 20 nya restauranger och en omsättning på 1,865 miljarder kronor, vilket är en ökning av 241 miljoner från föregående år. Fokus för 2016 är expansion och lansering av O’Learys – ’House of Brands’.

I november informerade O’Learys Trademark att rekrytering av ny VD påbörjades. Wilhelm Vintilescu har varit VD i 13 år och lämnar nu företaget efter avslutat rekordår.

– Det har varit 13 fantastiska år av tillväxt och utveckling där jag har fått glädjen att se O’Learys växa från 20 till 120 restauranger med över 2 500 anställda. Vårt fokus på upplevelsebaserade restaurangmiljöer med en intressant mix av mat och dryck har visat sig vara efterfrågat och vi har ständigt utvecklat O’Learys att erbjuda fler aktiviteter som lockar gästen att umgås privat och i affärssammanhang, säger Wilhelm Vintilescu.

Under de kommande tre åren är planen att öppna över 100 nya restauranger. Det sker dels genom fortsatt etablering av O’Learys upplevelsebaserade restauranger och dels genom nya koncept. O’Learys – ’House of Brands’ består av egenutvecklade varumärken Boston Grill, Bambino’s, Holy Monkey och OBW.

Restaurangkoncept som kompletterar varandra i smaker, utformning, målgrupper och serveringssystem efterfrågas av både fastighetsägare som vill bredda sitt utbud och franchisetagare som vill växa som företagare.

– Vi vill ingå partnerskap med framsynta fastighetsägare och drivna restauratörer som värdesätter kompetens och långsiktighet där vi skapar lönsamma restaurangkoncept och tillsammans bygger bestående värden i restaurangbranschen, säger Christian Bellander, tillförordnad VD på O’Learys Trademark.

O’Learys – ’House of Brands’ presenteras för inbjudna gäster den 10 mars på Tolv Stockholm.

För information och kontakt:

Christian Bellander, tf VD: christian.bellander@olearystrademark.com +46 (0)70-856 03 75
Lars Edengreen, styrelseordförande: lars.edengreen@ssp.se +46 (0)73-688 16 05

O’Learys – ‘House of Brands’: O’Learys – The No1 Sports Restaurant
Boston Grill – Genuine and Inspired Classic Grill for steaks and fish
Bambino’s – Great Italian Eatery
Holy Monkey – Asian Street Food
OBW – Burgers & Wings

O’Learys Trademark AB är koncept- och varumärkesägare till O’Learys Bar & Restaurant, Boston Grill, Bambino’s Great Italian Eatery, Holy Monkey och OBW. Restaurangerna drivs som franchiseverksamhet. O’Learys Bar & Restaurant grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson och finns idag i tio länder med 122 restauranger. Den första Boston Grill restaurangen öppnades i september 2014 på Tolv Stockholm, där även Holy Monkey och det helt nya restaurangkonceptet Bambino’s Great Italian Eatery öppnade hösten 2015. Den totala omsättningen uppgick 2015 till 1,865 miljarder kronor. Under 2014 blev företaget nominerat som Gasellföretag av Dagens Industri och prisad som ett av Sveriges superföretag av Veckans Affärer och Bisnode. I partnerskap med Svenska FN-förbundet drivs CSR-programmet Meal4Meal. Företagets kärnvärden är Fair, Passionate, Proud.